Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Vijf tips voor timemanagement bij een functie in de kerk

Iedere vrijwilliger heeft ermee te maken: een goede balans tussen de inzet voor de kerk en het persoonlijk leven. Waaraan besteed je tijd en hoe bewaak je dat het niet te veel wordt? Volgens Wouter Voshol start het met je eigen agenda en het inzichtelijk maken van mogelijkheden en verwachtingen. Vijf tips.

1. Het start bij je eigen agenda

Je kunt taken alleen met aandacht en zorg doen als je er – over het algemeen – voldoende tijd voor hebt. Dat start dus met inzicht in je eigen agenda en de keuzes die je daarin maakt. Hoeveel tijd zou je vrij willen en kunnen maken naast werk en andere verplichtingen? Ben je met pensioen, denk dan in het bijzonder goed na over de tijd die je wilt besteden. Een vrijwilligerstaak zou zomaar kunnen leiden tot de indruk dat je agenda voller zit dan toen je nog werkte.

2. Maak inzichtelijk wat er van jou verwacht wordt

Als je wordt gevraagd voor een taak in de kerk, is niet altijd meteen duidelijk wat er van je wordt verwacht. En wat wil je zelf eigenlijk? Maak dat inzichtelijk. Praat met andere vrijwilligers over hun takenpakket, kijk op de website van de Protestantse Kerk voor wat er van een ouderling of diaken wordt verwacht, en bekijk de jaarplanning in jouw gemeente. Noteer al die informatie en maak er jouw eigen ‘takenlijst’ van. Kijk vervolgens hoeveel tijd er in jouw agenda is om die taken uit te voeren.

3. Wees realistisch in wat je kunt doen en laat dat weten

Past niet alles in je agenda? Of heb je niet de vaardigheden om taken uit te voeren? Maak dat inzichtelijk en praat er met andere vrijwilligers of ambtsdragers over. Het expliciet maken van jouw mogelijkheden en verwachtingen leidt ertoe dat er inzicht ontstaat wat er in de gemeente kan worden gedaan en waar eventuele knelpunten zitten. Er kunnen daarna keuzes worden gemaakt: zoeken we een andere vrijwilliger voor een (deel)taak, stoppen we helemaal met de taak of besteden we taken uit aan een externe dienstverlener? 

4. Maak slim gebruik van e-mail en een digitale omgeving

E-mail is niet meer weg te denken in onze communicatie. Het is snel en eenvoudig. Het behandelen van inkomende e-mails vraagt echter meer tijd. Je moet beoordelen of je er direct op moet reageren en wat je met de bijlage moet doen. Op bijna elke reactie komen weer nieuwe reacties. Denk dus na of een mededeling of vraag wel per e-mail behandeld moet worden. Kan het ook telefonisch? Of kan het wachten tot je elkaar ziet? Maak daarnaast ook slim gebruik van de digitale omgeving om bijvoorbeeld documenten te delen. 

5. Bewaak je eigen grenzen

Er zitten 24 uren in een dag en die kunnen niet allemaal aan de kerk worden besteed. Houd je agenda scherp in de gaten. Zeg niet overal zomaar ‘ja’ op en blik eens in de maand terug op wat je hebt gedaan. Paste het eigenlijk wel in je agenda? Heb je aandacht gehad voor de dingen die echt moesten gebeuren? Kijk ook vooruit: ga je binnenkort op vakantie? Of komt er een drukke periode op het werk aan? Wees daar dan open en eerlijk over naar je medevrijwilligers. Door aan te geven welke tijd je in je agenda hebt, bewaak je optimaal je eigen grenzen. 

Lees ook:

Afbeelding: Linda Verholt

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)