Vijf tips voor visievorming in de kerk

Wie wil je als kerkelijke gemeente zijn? Hoezeer de leden van je kerk ook verschillen en hoe divers de activiteiten zijn, wat is het kloppend hart van alles? En wat merkt je wijk, dorp of stad van wat jullie doen? Wat je daarvoor nodig hebt is een visie. Vijf tips.

1. Jezus: begin en einde

De kerk is van de Heer en ook jouw gemeente staat of valt met zijn evangelie. Je wordt als kerk nooit beter in mensenrechten dan Amnesty, nooit gezelliger dan de carnavalsvereniging, en je voorganger wordt nooit zo hip als Tim Hofman. Maar niets en niemand kan tippen aan Jezus Christus. Laat Hem het begin en het einde zijn, het kloppend hart van alles wat je doet. En als je tussendoor rechtvaardig, groen en gezellig wilt zijn: doen!

2. Laat iedereen meepraten

Een visie bepaalt de richting en prioriteiten van je kerk. Geef daarbij iedereen de gelegenheid om mee te praten en input te leveren. Er zit meer visie in de gemeente dan veel kerkelijke visionairs denken. Een Benedictijns abt kan ook pas een knoop doorhakken als hij zeker weet dat alle monniken hun zegje hebben kunnen doen. Dat niet elke monnik vervolgens zijn zin krijgt is prima, als hij tenminste wél te horen krijgt hoe zijn inbreng bij de gemaakte keuzes heeft meegewogen.

3. Sluit aan bij wat nu al je kracht is

Een droom zet je in beweging, maar je kunt alleen in die richting gaan lopen vanaf de plek waar je nu bent. Geef ruimte aan het talent in je kerk dat er nu al is. Versterk de activiteiten waar mensen nu al warm voor lopen. Moedig aan om verder te gaan met waar mensen nu al goed in zijn. Dat is zoveel vruchtbaarder en bemoedigender dan iets van je kerk en je gemeenteleden verwachten wat ze waarschijnlijk nooit kunnen opbrengen.

4. Maak het concreet, haalbaar en overzichtelijk

Verheven visies met zalvende woorden betoveren de lezers misschien eventjes, maar ze zijn gedoemd om in een la vergeten te worden. Concrete plannen en concrete stappen zetten mensen wel in beweging. Het is goed om een gemeente verder te brengen dan waar ze nu is, maar alleen haalbare plannen moedigen aan om concreet aan de slag te gaan. En alleen zo kun je je visie en plannen geregeld evalueren en waar nodig bijstellen.

5. Koester jongeren, maar word niet kinderachtig

Jongeren zijn ook de toekomst van de kerk. Bedenk hoe jullie visie concreet landt in elke fase van het leven van de jongeren in jullie gemeente, juist ook aan het eind van hun tienertijd. En als je nauwelijks meer jongeren in je kerk hebt, denk dan na hoe je ze zou kunnen ontmoeten waar ze wel zijn. Maar voorkom dat je de kerk en het evangelie te kinderachtig maakt. Je hoeft echt niet de leukste en de hipste te worden, zolang je maar echt bent en het echt ergens over hebt. Juist ook daarvoor kun je altijd bij Jezus terecht. Hij is het begin en het einde. Ook van mijn vijf tips.

Lees ook: