Bestel nu: flyer met uitleg voor gemeenteleden over bijdrage aan Solidariteitskas

Met een jaarlijkse bijdrage aan de Solidariteitskas ondersteunen en helpen protestantse gemeenten elkaar. Met de speciale flyer kunnen gemeenten de solidariteitsbijdrage bij hun gemeenteleden onder de aandacht brengen. Bestel nu de nieuwe flyer voor 2024!

Alle plaatselijke gemeenten dragen jaarlijks bij aan de Solidariteitskas. Een gemeente die financiële steun nodig heeft om een vernieuwend plan uit te voeren kan subsidie aanvragen bij de Solidariteitskas.

Subsidiemogelijkheden

Gemeenten kunnen subsidie aanvragen voor samenwerkings- en revitaliseringskosten en fusieprocessen met andere gemeenten. Ook kan een bijdrage worden verstrekt in de kosten van nieuwbouw, verduurzaming, restauratie van een kerkgebouw of kerkorgel, als de gemeente hiervoor zelf niet voldoende financiële middelen heeft.

Verduurzamingsslag in Raalte

Een voorbeeld van zo’n subsidie is de financiële bijdrage voor de verbouwing van ontmoetingscentrum ‘Het Annahuis’, het kerkelijk centrum van de Protestantse Gemeente Raalte. Het gebouw is niet alleen heel belangrijk en onmisbaar voor de gemeente, maar wordt daarnaast ook gebruikt door 32 lokale verenigingen. Na 50 jaar was het hard toe aan een verduurzamingsslag. Er werden onder andere 60 zonnepanelen op het dak gelegd en het oude glas werd vervangen door HR++-glas dat zorgt voor een goede isolatie. “Dankzij deze vernieuwingen is ons gebouw nu heel energiezuinig. Dat scheelt enorm in de kosten”, vertelt kerkrentmeester Van den Brink. De renovatie van het Annahuis sloeg een gat in de begroting van de protestantse gemeente. “Daarom hebben we een subsidieaanvraag gedaan bij de Solidariteitskas van de Protestantse Kerk. We zijn heel dankbaar dat die subsidie is toegekend. Want dankzij ons Annahuis kunnen we als kerk voor de hele omgeving iets betekenen.”

Bestel de nieuwe flyer

Met de flyer informeer je gemeenteleden aan de hand van een voorbeeld over het doel en de noodzaak van een bijdrage aan de Solidariteitskas. Bestel de flyer voor 2024 gratis via de webwinkel van de Protestantse Kerk.

Bestel de flyers

Lees meer over de subsidiemogelijkheden via de Solidariteitskas: