Synode in gesprek over het avondmaal

Prof. Dr. J. Muis, professor dogmatiek PThU, zou het avondmaal missen als het nooit meer gevierd zou worden. “Ja, ik zou het missen. Omdat ik Jezus Christus telkens weer kwijtraak en dan leef alsof Hij er niet is.”

Muis is de auteur van de notitie ‘De Maaltijd van de Heer’. De notitie ‘de Maaltijd van de Heer’ is door de generale synode aanvaard. De notitie wordt aangevuld met een gesprekshandleiding en beschikbaar gesteld aan gemeenten en kerkenraden. De bedoeling is om het gesprek over en bezinning op het Heilig Avondmaal in de gemeenten te stimuleren.

Avondmaal op een picknickkleedje

In kleine groepen onder begeleiding van studenten van de PThU spraken de leden van de generale synode over het Heilig Avondmaal. Volgens student Douwe de Roest was het in zijn groep een gesprek ‘van hart tot hart’. Vanuit zijn groep komt het advies om niet alleen over het avondmaal te praten, maar ook het avondmaal af en toe eens in een andere vorm te vieren dan je gewend bent. Een andere groep voegde hier aan toe dat het avondmaal ook thuis of in kleine groepen gevierd zou kunnen worden. Eén groep vroeg zich zelfs af of het mogelijk is het om avondmaal te vieren ‘in een park op een picknickkleedje’.

Avondmaal: 'Ik kan verder'

Ook het belang van de gemeenschap werd door de diverse groepen benadrukt. Het samen vieren en samen belijden. Muis zegt hierover: “In gemeenschap met hem kom ik los van alles wat tussen mij en God en tussen mij en anderen instaat, mijn fouten, mijn tekorten, mijn twijfel, mijn angst, mijn gekrenktheid en mijn woede. Deze last valt van mij af. Ik zie God, de tafelgenoten om mij heen en mijzelf als nieuws. Ik krijg uitzicht op Gods koninkrijk. Ik kan verder.“

Zie ook dit idee in de ideeënbank: