Dag van de Hoop 6 juni 2019

6 jun 2019 00:00, Landelijk

Pijl naar links Alle agenda-items

Elk schooljaar kent hoopvolle momenten. Momenten die binnen de school zin geven en waar leerlingen en leraren energie van krijgen. Op donderdag 6 juni organiseert Verus, de koepelorganisatie voor christelijk en katholiek onderwijs, de Dag van de Hoop. De

Hoop brengen

In de periode van Pasen tot Pinksteren werkt Verus, met zoveel mogelijk scholen en partners zoals de de Protestantse Kerk Nederland, de EO, Stichting Present en de Vrije Universiteit samen om over hoop te DENKEN, iets te DOEN waardoor een ander hoop krijgt, met elkaar te VIEREN dat er hoop is om de wereld iets mooier te maken, en deze verhalen met elkaar en anderen te DELEN. Zo kunnen schoolleiders, leraren en leerlingen zich vanaf 18 april voorbereiden op de Dag van de Hoop.

Meedoen is eenvoudig

Verus heeft alle scholen die lid zijn van Verus, een promotiepakket gestuurd. De meeste katholieke en protestants-christelijke scholen zijn bij Verus aangesloten. De kans is dus erg groot dat de school waarmee u contact onderhoudt deze informatie ook ontvangen heeft.

Verus zal via een app ideeën, materialen en activiteiten aanbieden om scholen te ondersteunen. Scholen krijgen onder andere vlogs met voorbeelden om iets voor een ander te doen. Zo kunnen leerlingen een kaart sturen aan iemand die een positief bericht kan gebruiken, kunnen ze een maaltijd maken voor eenzame mensen, een top 10 samenstellen van songs die hun hoop hebben gegeven et cetera.

Samenwerken rond de Dag van de Hoop

Heeft u, vanuit de kerk, een goed contact met de school, informeer dan eens of zij meedoen met de Dag van de Hoop. Wellicht kunnen jullie samenwerken om, passend bij de tijd na Pasen, hoop tot leven te wekken. We geven wat suggesties:

• Verzorg een gastles over hoop. Samen DENKEN jullie na over de de betekenis van hoop. JOP, Jong Protestant heeft verschillende werkvormen over hoop ontwikkeld, die u hierbij kunt gebruiken. Let wel: deze werkvormen zijn in eerste instantie voor het jeugdwerk binnen de kerk ontwikkeld. Bespreek met de school of deze werkvormen ook passend zijn binnen de school.
  • Sluit aan bij diaconale projecten in uw gemeente of kerk om mensen een steuntje in de rug te geven. Laat leerlingen iets DOEN om mensen hoop te geven.
  • VIEREN dat we hoopvol in het leven mogen staan, kan tijdens een school-kerkviering. Organiseer er één gezamenlijk. Het kan ook tijdens een viering op school op de Dag van de Hoop, of in de periode die eraan voorafgaat.
  • Verhalen van hoop zijn overal te vinden, in het groot en in het klein. Organiseer een ontmoeting tussen leerlingen en ouderen uit de gemeente. In groepjes worden zij, bijvoorbeeld met behulp van gesprekskaartjes, uitgenodigd verhalen van hoop te DELEN.

Naast de suggesties die we noemen, is er nog veel meer mogelijk. Ga daarom in gesprek met de school en bedenk samen hoe u de school kunt ondersteunen de Dag van de Hoop voor de leerlingen tot een groot succes te maken.

Meer lezen? Kijk op de site van Verus.

Deze bijeenkomst is niet georganiseerd door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk.

In Landelijk