Ds. Wilma Hartogsveld: "Ik hoop dat de kerk een plek is waar mensen de liefde van God ervaren"

Ds. Wilma Hartogsveld (1967) ervaart haar roeping als ‘weerbarstig’. "Dominee zijn is niet zomaar een beroep. Het is meer dan mijn werk en ik voel me heel verantwoordelijk. Op mijn meest slechte dagen denk ik: ik ben opgeleid tot kapitein op een zinkend schip. Op mijn goede dagen denk ik: het is het mooiste beroep wat er is. Het is uitdagend, geeft veel vrijheid en vaak ook voldoening."

• begonnen als predikant in Haaksbergen, gevolgd door Schaarsbergen. Momenteel pionier en predikant van de Protestantse Gemeente De 4-plek (regio Nijmegen-Noord) en stadspredikant van Nijmegen, verbonden aan de Stevenskerk
  • studie theologie in Kampen
  • voelt zich verwant aan de midden-orthodoxie met een neiging naar de vrijzinnige (liberale) kant van de kerk

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

"Speelruimte. In tijd, verwachtingen en geld. Als ik op de winkel moet passen, word ik ongelukkig. En harmonie. Dat is lastig in dit werk. Ik ben er goed in het mensen naar de zin te maken en mee te nemen. Maar soms moet je pijnlijke keuzes maken en het hoofd bieden aan spanningen en gedoe. Dat ga ik soms uit de weg, wat niet altijd goed in."

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

"Ik ben nu bijna 23 jaar predikant en ben nog nooit opgebrand geweest. Ik zit weleens op het randje. Om daarvan weg te blijven moet ik leuke en heel andere dingen voor mezelf doen. Zoals motorrijden, zwemmen, muziek maken."

Wat doe je het liefst (van je kerkenwerk)?

"Het afgelopen jaar ben ik een tijdje uit de running geweest omdat mijn partner is overleden. Toen ik weer begon, merkte ik dat het weer ging stromen als ik met andere mensen iets kon voorbereiden of organiseren. In zulke gevallen heb ik de ervaring van 1 plus 1 = 3: hier is de geest aan het werk. Ik wil graag zoveel mogelijk plekken creëren waar 1 plus 1 inderdaad 3 kan worden."

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?

"Met George MacLeod Pijl naar beneden die aan de basis van de Iona Community stond. Net na de Eerste Wereldoorlog is hij samen met werkloze jonge mannen en dominees in opleiding vervallen gebouwen gaan opbouwen. Mensen gingen aan elkaar groeien, konden het leven weer oppakken. Ik zou hem willen vragen wat hij in deze tijd zou doen. Het is zwaar weer voor de kerk. We zijn bezig om de kerkgemeenschap op gang te houden en komen vaak nauwelijks toe aan onze core-business: vindplaats van geloof, hoop en liefde zijn."

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving en jouw rol daarin?

"Ik zou het mooi vinden als de kerk een soort vrijplaats zou zijn waar je gehoord en gezien wordt om wie je bent, en een plek waar mensen erop worden aangesproken dat ze met elkaar de handen en voeten van Christus zijn. Graag wil ik iemand zijn bij wie mensen dat ervaren. Ik probeer ook met anderen te zoeken naar manieren om als kerk geen clubje van 'ons kent ons' te worden."

Welk boek, welke serie, film of podcast raad je je collega’s aan?

"Ik kijk zelf graag naar iets wat een heel andere wereld representeert. Zoals de documentaires van Louis Theroux Pijl naar beneden . Hij is oprecht en niet veroordelend geïnteresseerd in wat mensen beweegt. Fantastisch. Of de Netflix-serie The Last Kingdom Pijl naar beneden , een totaal andere wereld. Een mooi verhaal waarin ik enorm word meegenomen."

Is er een bijbeltekst die al een leven met je meegaat?

"De afscheidsspeech van Mozes in Deuteronomium 30. 'Je staat voor de keuze tussen 'leven en dood', 'zegen en vloek'. Kies dan het leven'. Kies voor wat het leven een gezegend leven maakt."

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

"Dat ze wordt wat ze zegt te zijn: een plek waar mensen de liefde van God ervaren, en geïnspireerd worden om zelf ook op die manier in het leven te staan."

Dit artikel is eerder gepubliceerd op 19 september 2022.

Lees meer in de serie over het ambt: