Uitvaarten leiden voor professionals

Pijl naar links Alle trainingen

Als kerkelijk werker, predikant of geestelijk verzorger kan het zijn, dat je tegen je eerste uitvaart opziet. Ook kan het zijn dat je al een aantal uitvaarten geleid hebt en dat je merkt dat je nog wel wat ondersteuning kunt gebruiken. In deze praktische training voor professionals loop je het proces van het eerste gesprek tot en met de uitvaart door.

Je leert wat er belangrijk is in de eerste gesprekken. Hoe je de gesprekken kunt verbinden aan de bijbel en hoe je in de liturgie en overdenking het leven van de overledene op kunt lichten en kunt verbinden aan het Grote Verhaal. Ook het gebruik van symbolen en rituelen krijgt in de bijeenkomsten een plek.

Uiteindelijk bereid je een eigen uitvaart voor en presenteer je die. Door de gezamenlijke feedback bij deze laatste bijeenkomst zijn er dan ook nog veel leermomenten. Aan het eind van de cursus ontvangt u een certificaat. Dit certificaat wordt alleen uitgereikt aan cursisten die de gehele training hebben gevolgd.

Wat levert de training op?

• Je overziet wat er nodig is in een uitvaartdienst en wie waarvoor verantwoordelijk is.
  • Je weet wat er belangrijk is in het voorgesprek en kunt dit vertalen tot een rode draad van iemands leven.
  • Je kunt het levensverhaal verbinden aan het geloofsverhaal en liturgie en kunt daarin het levensverhaal op doen lichten in het licht van het Paasevangelie.
  • Je kunt symbolen en rituelen ter ondersteuning in de liturgie inzetten om de verbinding tussen levensverhaal en geloofsverhaal te versterken.

Inhoud en opzet

Er wordt geoefend met casuïstiek, we werken met praktijksimulatie en huiswerkopdrachten. Eigen ervaringen en oefeningen rondom rouw en uitvaarten worden verbonden aan theorie. Voor de laatste dag werkt iedereen een uitvaart uit en presenteert onderdelen voor feedback. De overdenking wordt in zijn geheel ten gehore gebracht.

Onderdelen van de training zijn

• Pastoraal-psychologische kennis en gespreksvaardigheden rondom het contact met nabestaanden.
  • Bijbels-theologische en dogmatische vragen en vooronderstellingen rond sterven.
  • Het verbinden van het levensverhaal aan een bijbelverhaal/bijbeltekst en liturgie.
  • De overdenking in relatie tot het Paasevangelie
  • De rol en het gebruik van rituelen en symbolen.
  • Duidelijkheid krijgen over verantwoordelijkheden in een uitvaart.

Vooraf aan de eerste bijeenkomst schrijft je een eigen biografie rondom rouw en overlijden. Ook lees je jezelf in op een aantal onderwerpen. Vooraf aan de tweede bijeenkomst werk je je eerste aanzet tot overdenking verder uit en heb je opnieuw een leesopdracht. Ook verzamel je rouwadvertenties en neem je een symbool mee. Voor de laatste bijeenkomst werk je (in een groepje) een gehele uitvaartdienst uit en maak je zelf een volledige overdenking. Hierbij zoek je een bijpassend symbool en ritueel.

Aanschaffen ter voorbereiding

Het boek 'Met stomheid geslagen? Nieuwe taal en gebruiken bij uitvaarten' van Aart Mak. Zoetermeer, 2006.

Bestel het boek online

Annuleringsvoorwaarden

Mocht je na inschrijving de training moeten annuleren dan is dat mogelijk. Hier lees je de voorwaarden.

We brengen bij annulering de volgende kosten in rekening:

Tot 1 maand voor aanvang 25% van de cursuskosten
1 maand voor aanvang of minder 40% van de cursuskosten
14 dagen voor aanvang of minder 50% van de cursuskosten
7 dagen voor aanvang of minder 80% van de cursuskosten

Bij ziekte wordt de mogelijkheid geboden om de training op een later moment in te halen. Er worden geen annuleringskosten in rekening gebracht als de deelnemer zich aantoonbaar door iemand anders laat vervangen.

Docenten

Hildegard Faber, theologe, gestalttherapeut, trainer Hildegard Faber, theologe, gestalttherapeut, trainer

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk, 030-8801880 of een email sturen aan info@protestantsekerk.nl.

Bekijk ook