Kerkwebsite: Tips en trucs

Het kenmerk van een goede website is dat de bezoeker van de kerkwebsite in enkele seconden weet wat hij kan verwachten. Klopt dat niet, dan is de kans groot dat de bezoeker snel vertrekt. En niet meer terugkomt.

Wat kun je doen om je kerkwebsite zo aantrekkelijk mogelijk te maken? Dit zijn de ‘tien geboden’ van kerkelijk communicatieadviseur Eric van den Berg van ISI Media.

1. ​Een goede kerkwebsite​​ speelt in op wat de bezoekers bezighoudt

De websitebezoekers zoeken vooral oplossingen voor hun vragen of problemen. Dat betekent dat de website antwoord geeft op vragen als:

  • ​Wat kan ik hier doen? (zorg voor een duidelijke afzender)
  • Wat is dit voor een site? (zorg voor naam, adres + woonplaats)
  • Wat hebben ze voor mij? (zorg voor unieke, specifieke informatie)
  • Waarom moet ik hier zijn (en niet ergens anders)? (zorg voor een duidelijk doel en afzender)
  • Hoe snel krijg ik wat ik wil? (zorg voor een technisch snelle en goed hoofdmenu)

De website is daarom aantrekkelijk vormgegeven, er is voldoende te halen en je kunt er iets doen.

2. Een goede kerkwebsite is onderdeel van het communicatiebeleid

In veel kerken is het kerkenblad het communicatiemiddel op plaats 1. De website volgt daarna, en daarna volgen Twitter, Facebook en andere social media. Meestal is de kerkenraad allang blij dat er iemand is die de kerkwebsite beheert.

Draai dat eens om: een website is 24/7 beschikbaar, voor iedereen, en is goedkoop. Het kerkenblad is niet zo vaak beschikbaar, voor een beperkte groep en hogere drukwerkkosten. Stel de vraag wat dat betekent voor de manier waarop de gemeente communiceert, wat zij communiceert en via welk kanaal. Dat vraagt om besturing en afstemming op kerkenraadsniveau. En een centrale rol voor ‘online’, en niet alleen voor jongeren.

3. Een goede kerkwebsite heeft een duidelijke doelstelling

Er zijn grofweg vijf doelstellingen voor websites: ​

  • Het geven van informatie (informatiemodel)
  • Het publiceren van uitgaven, het bieden van abonnementen e.d. (uitgeefmodel)
  • Het bevorderen van gesprekken (interactiemodel)
  • Het genereren van contact (‘lead generation’ model)
  • Het verkopen van producten en diensten (verkoopmodel)

De meeste kerkwebsites komen niet verder dan het geven van informatie. Het is de moeite waard na te denken over andere doelstellingen. De marketingterm ‘lead generation’ (het verzamelen van contactgegevens) is bijvoorbeeld interessant als een kerkwebsite nieuwe mensen wil aantrekken. Het interactiemodel is het doordenken waard om aan gemeenschapsopbouw te werken. En het verkoopmodel kan onverwacht een insteek zijn om aan inkomsten te komen via donaties, collectiebonnen of andere giften.

4. Een goede kerkwebsite heeft een goed ingespeeld team

Waak ervoor dat er één gemeentelid de website bestiert. Dat brengt de continuïteit en consistentie in gevaar: iemand vertrekt uit de gemeente, de inhoud wordt eenzijdig, er is amper verankering met al het moois wat er in de gemeente gebeurt. Kies bij voorkeur voor ‘inhoud boven vorm’. Want waarom zou de redactie van het kerkenblad niet samenwerken met de website. Dat heeft zoveel voordelen. Bundel de krachten en talenten. Verdeel de taken naar tekstredactie, techniek, vormgeving en besturing. 

5. Een goede kerkwebsite biedt voldoende, en niet te veel

Het komt nog al eens voor dat websites uitdijen. De preek van drie jaar geleden, het fotoverslag van een samenzijn van 4 jaar geleden of het kerkenblad van 5 jaar geleden. Dat ontstaat omdat het doel van de website niet duidelijk is of verandert. Dan blijkt de website een archieffunctie te hebben. Met als gevolg dat de bezoeker niet snel meer vindt waarvoor hij of zij kwam. En het steeds meer tijd kost de website bij te houden. 

Dat is niet handig. Beperk de informatie die de kerkwebsite biedt. Snoei af en toe oude informatie weg.

6. Een goede kerkwebsite gebruikt opvallende bananen

Een banaan is een opvallend visueel element op de website. Het helpt mensen keuzes te maken wat ze op de kerkwebsite kunnen doen. Het maakt de kerkwebsite effectiever en aantrekkelijker. Zorg dat bezoekers iets te doen hebben op de website: een podcast beluisteren, een video bekijken, een document downloaden, een chatgesprek met de dominee.

7. Een goede kerkwebsite waakt voor het lege-kerkbankensyndroom

Lege-kerkbankensyndroom? Kerkwebsites tonen vaak interieurs met prachtige kerkbanken…. waar vervolgens niemand op zit. Lege kerkbanken bevestigen het beeld dat kerken leeg en kaal zijn. Daarom: waak ervoor dat de foto’s die u gebruikt, de verkeerde boodschap uitstralen. U bent het er toch niet mee eens dat uw gemeente stoffig, achterhaald en vooral leeg is? 

De tip is dus: denk na over de uitstraling van een foto en zorg dat deze past bij wat bezoekers zouden moeten onthouden na hun bezoek aan de website.

8. Een goede kerkwebsite brengt het goud van de kerk naar buiten

Daarmee bedoel ik: denk audiovisueel. Zorg voor geluid en beeld op de website. Beeld spreekt zoveel meer, en maakt de kerk zichtbaar. Een video van de dominee, goede foto’s van het team, een aansprekende podcast. Bedenk een ‘haakje’ bij buitenstaanders zodat de kerk aantrekkelijk wordt. Voorkom kiekjes.

9. Een goede kerkwebsite brengt nog meer goud van de kerk naar buiten

Daarmee bedoel ik: maak via de kerkwebsite duidelijk wat de meerwaarde van de kerk is voor de directe omgeving. Voor samenhang in het dorp, voor mensen in nood, voor culturele projecten, voor gehandicapten. Er is zo onnoemelijk veel goeds en goud naast de kerkdienst dat het delen waard is. Maak de kerk zichtbaar en zorg voor meerwaarde.

10. Een goede kerkwebsite gaat over inhoud, niet over techniek
Een kerkwebsite kan niet zonder techniek. Toch is de techniek eigenlijk het minst belangrijk, zeker met de komst van ‘open source’ (lees: gratis) websitesystemen als WordPress of Joomla. Ook is het mogelijk om goedkoop en vertrouwd een website te maken via ProtestantseKerk.net​.

Laat de techniek niet leidend zijn. Een goede kerkwebsite gaat over communiceren, is een spiegel van de gemeente en een middel om contacten aan te boren, te onderhouden en te versterken. Let daarbij op auteursrechten!

Voor vrijwilligersorganisaties als kerken is dit best een hele kluif. Maar bedenk: Rome en Keulen zijn niet op 1 dag gebouwd en de kathedraal van Gaudi is ook nog steeds niet af. Prediker schiet te hulp: er is een tijd voor alles.