Openlucht-event brengt kerk en school samen

Hoe bereik je mensen buiten de kerk? Voor veel gemeenten herkenbaar. Protestantse Gemeente De Schoof in Daarlerveen betrekt de basisschool bij haar activiteiten. Samen bereiken zij kinderen en ouders met verschillende achtergronden.

Het openlucht-event afgelopen zondag had als thema: “Iedereen is nodig”. En dat straalde het evenement ook uit: iedereen was welkom, binnen én buiten de kerk.

Het zonnige weer en de makkelijke liederen zorgden voor een laagdrempelige dienst. Roelof Hekman, lid van de evangelisatiecommissie, vertelt: “De reacties waren positief. Zo’n soort evenement willen we zeker jaarlijks terug laten keren.” Volgens Roelof bereikten ze drie doelgroepen: kerkgangers, mensen die af en toe naar de kerk komen, en mensen die niet kerkelijk verbonden zijn. “Zo deelde een meisje, die zelf niet naar de kerk gaat, programmaboekjes uit. Daardoor komen zij en haar familie toch naar zo’n dienst.”

Uurtje koffie drinken

Het programma van basisscholen zit vaak overvol. Hoe kom je daar als kerk tussen? Roelof gaat ieder jaar een uurtje koffie drinken met de directeur van basisschool De Veenbrug. “Vorig jaar vroeg ik hem of de school wilde meewerken aan een openluchtdienst. De welwillendheid was er. De evangelisatiecommissie maakte een opzet en daarmee stapten we vervolgens weer naar de school. Je moet er de tijd voor nemen. Een samenwerking is er niet van de één op andere dag.”

“Door de school bereiken we ook ouders die niet kerkelijk meelevend zijn.”

De school heeft in de weken voorafgaand aan het evenement liedjes ingestudeerd met de kinderen. Afgelopen zondag hielpen de kinderen mee met de collecten, deelden programmaboekjes uit en lazen de schriftlezingen. “Door de school bereiken we ook ouders die niet kerkelijk meelevend zijn. Het event is meerdere keren meegenomen in de nieuwsbrief van school. Zo zijn niet alleen de ogen van de kinderen erop gericht, maar ook die van de ouders” vertelt Roelof.

Elkaar helpen

De Protestantse Gemeente De Schoof organiseert niet steeds dezelfde activiteiten met de school, maar ze kijken per keer waar ze elkaar kunnen helpen. Soms zijn dat kerst- of paasvieringen in het kerkgebouw, een andere keer een dankdagviering waarbij de werkjes van de kinderen in de kerk hangen. Roelof vertelt over een ander mooi initiatief: “Afgelopen december kwamen kerken en scholen in actie voor de Voedselbank. Groep 7 en 8 kwamen op vrijdagmiddag kratten vol eten naar de kerk brengen. Dit initiatief werd echt dorpsbreed gesteund.”