Ook jouw gemeente kan inleverpunt worden voor de Voedselbank!

Steeds meer kerkelijke gemeenten worden inleverpunt voor de Voedselbank. Hiermee helpen ze de Voedselbank die de toenemende vraag naar producten niet meer aan kan. Jouw gemeente kan meedoen, ook als je al iets doet voor je plaatselijke voedselbank. Want als inleverpunt schakel je je hele buurt in!

Meer informatie en/of jouw kerk aanmelden als inleverpunt

Inleverpunt worden betekent dat je op een of meer momenten per week je kerkgebouw openstelt om producten van mensen uit je buurt in ontvangst te nemen voor de Voedselbank. Een prachtige manier om als kerk relevant te zijn! Kerk in Actie helpt om hiervoor PR te maken in jouw omgeving.

Gratis materialen voor je inleverpunt

Kerk in Actie stelt gratis materialen beschikbaar die het inleverpunt in jouw kerk ondersteunen, zoals een spandoek met de gegevens van jouw gemeente en persoonlijke flyers die je in je buurt kunt verspreiden. Daarnaast zijn er posters om op te hangen in je kerk en voedseldozen om de producten in te verpakken als je ze naar je lokale voedselbank brengt. Wil je eerst meer informatie? Neem contact op met de Kerk in Actie-consulent in jouw regio.

Waarom deze actie nodig is

Het aantal aanvragen bij de Voedselbank groeit snel. Er is dus meer voedzaam eten nodig. Veel voedsel komt van bedrijven en supermarkten. Het goede nieuws is dat zij steeds minder voedsel verspillen, maar daardoor blijft er veel minder over voor de voedselbanken. De Voedselbank is volledig afhankelijk van voedseldonaties, waardoor de voedselvoorziening per week verschilt. “Met deze actie probeert Kerk in Actie de voedselbanken het hele jaar door van voedsel te voorzien”, vertelt Jurjen de Groot, directeur van Kerk in Actie. “Op sommige plekken komt veel voedsel binnen, in andere regio’s een stuk minder. Met het vaste pakket aan levensmiddelen van Kerk in Actie kunnen voedselbanken elkaar helpen door pakketten voor elkaar beschikbaar te maken.”

De Voedselbank heeft een lijstje samengesteld van producten waar het meest behoefte aan is. Dit lijstje staat ook op de flyer en de voedseldozen.

Samen tegen armoede

Met de campagne ‘Samen tegen armoede’ komt Kerk in Actie in actie tegen de groeiende armoede in Nederland. Op korte termijn door te helpen met voedselpakketten voor de Voedselbank, op lange termijn door samen met SchuldHulpMaatje Nederland mensen te helpen uit de schulden te komen of te voorkomen dat ze daarin terechtkomen.

Meer informatie en/of jouw kerk aanmelden als inleverpunt

Lees ook: