Nederland telt al 300 groene kerken

In juni werd de hervormde gemeente Hierden de 300e Groene Kerk in Nederland. Het netwerk van kerken dat milieu en klimaat hoog in het vaandel hebben staan groeit de laatste jaren hard. Kerkrentmeester Marnix van der Velden: "Je wilt zoveel mogelijk effect hebben. Als al onze 1500 leden thuis ook duurzamer gaan leven, heb je meer impact. En als die mensen het in hun omgeving weer doorvertellen is de sneeuwbal nog groter."

GroeneKerken is een initiatief van Kerk in Actie, Tear en de Maatschappij van Welstand en is opgericht om kerken te motiveren hun verantwoordelijkheid te nemen in de zorg voor de schepping. "Geloof en verduurzaming hebben alles met elkaar te maken," vertelt Matty van Leijenhorst, projectleider bij GroeneKerken. "Voorzichtig aan beseffen kerken dat zorg voor de schepping een verantwoordelijkheid is van iedereen. Het is fijn dat een kerk zich aan kan sluiten bij een netwerk om advies te krijgen. Zo kunnen kerken elkaar inspireren, aanmoedigen en leren van ervaringen van anderen."

Sneeuwbal

De Hervormde Gemeente Hierden met twee wijkgemeentes en 1500 leden sloot zich aan als 300e groene kerk. Kerkrentmeester Van der Velden: "Moeten we niet meer met duurzaamheid doen, vroegen steeds meer Hierdense gemeenteleden zich af. We hebben toch de opdracht om de schepping van God zo goed mogelijk te bewaren voor de toekomstige generaties? Dan is het gek als je daar als kerk niet zoveel mee doet. Je kunt als kerk zelf iets doen, bijvoorbeeld biologische en FairTrade koffie schenken, maar de impact is veel groter als alle 1300 huishoudens duurzamer gaan leven."

Verbreden en verdiepen

Elke kerk of geloofsgemeenschap die zich aansluit als groene kerk, belooft elk jaar minstens één groene stap voorwaarts te doen. Van Leijenhorst: "We weten nu al dat als kerken ervoor kiezen om groene kerk te worden, het op veel gebieden in en om de kerk een positieve invloed heeft. En dat effect willen we graag laten zien en versterken. Het gaat niet alleen om méér kerken in het netwerk, maar we willen ook de kerken die al meedoen laten nadenken hoe ze hun groene acties kunnen verdiepen. Zodat het meer is dan alleen zonnepanelen op het dak."

Ook groene kerk worden? Ga naar groenekerken.nl voor alle informatie.