Ideeën uit het land - Startzondag 2023 ‘Ga mee!’

Het nieuwe jaarthema. ‘Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde’ inspireert plaatselijke gemeenten volop om het nieuwe seizoen, op Startzondag, mee te beginnen.

De Protestantse Gemeente Castricum haalt op Startzondag alle stoelen uit de oude Dorpskerk weg en richt de kerk in met terrastafeltjes waar je met 6 personen omheen kan zitten. “Een erfenis van het 'Aan tafel!' thema, en het werkt goed”, vindt ds. Rik Willemsen. “Op verschillende momenten in de dienst gaan we met elkaar in gesprek. De kinderen zijn er ook gewoon bij en onder de preekstoel ligt een kleed en speelgoed voor de kinderoppas.”

De Dorpskerk gaat in een soort zwaan-kleef-aan-setting met verschillende mensen van andere kerkgenootschappen in gesprek rond de vraag: 'Wat inspireert jou in jouw kerkgenootschap?’ Daaraan doen mee:

• een gemeentelid dat ook lekenvoorganger in de Abdij van Egmond is;
  • een gemeentelid dat ook kerkt in de Syrisch-Orthodoxe kerk;
  • een gemeentelid uit Iran, dat als muzikant christelijke liedjes in het Farsi zingt;
  • een gemeentelid uit Roemenië, en
  • een gemeentelid dat ook betrokken is bij een evangelische gemeente.

Elke geïnterviewde neemt een typerend voorwerp mee. In de dienst worden de verhalen en de voorwerpen verzameld, waar een mooie schikking van gemaakt wordt.

In de Protestantse Gemeente Lexmond zijn op Startzondag na de schriftlezing in verschillende zalen en buiten verschillende dingen te doen: oude kerkliederen zingen met het orgel (in de kerkzaal), met een keyboard een nieuw lied instuderen (buiten), een Emmaüswandeling, Godly Play, lectio divina, meditatief schilderen, een gebedsvorm, speurtocht, schatgraven. Alles onder het motto 'Zing mee', 'Bid mee', 'Wandel mee', enzovoort. Daarna verzamelt iedereen zich weer in de kerk, waarna de dienst weer verdergaat.

De Ontmoetingskerk in Heerde kiest ook voor een 'Doe je mee'-viering. Centraal staat de roeping van de discipelen uit Marcus 1. Iedereen wordt uitgenodigd om iemand mee te nemen. De Startzondag start met koffie. Daarna kan iedereen een uur aan de slag met een eigen groep: de evangelielezing uitbeelden, bloemschikken, een creatieve verwerking waarin met gekleurde materialen visjes gemaakt kunnen worden (visser van mensen), een nieuw lied instuderen, in gesprek rond het gebed. Daarna is er een korte viering waarin de onderdelen worden gepresenteerd. Als het goed is, heeft iedereen wat lekkers mee voor een koffie+/hightea als afsluiting.

Het lied 'Zo wil ik leven' van Matthijn Buwalda wordt gezongen als kyrie/gloria om in gesprek te gaan over gebed.

De Protestantse Gemeente Edam houdt de Startzondagviering buiten op een strandje aan het IJsselmeer. De viering begint om 11.00 uur. Het kinderlied 'Ga je mee, zeg niet nee' uit Zitten en Opstaan, en 'Wil je opstaan en mij volgen' uit de Ionabundel krijgen een rol in de viering. Na de dienst wordt er bij de naastgelegen boerencamping samen geluncht met versgebakken pizza. Tijdens de lunch worden de activiteiten van het nieuwe seizoen gepresenteerd. Die hebben als titels: ‘Lees mee’, ‘Zing mee’, ‘Kook mee’, enzovoort.

De Protestantse Gemeente Easterein viert Startzondag ook buiten, maar dan op een schoolplein. Het thema wordt ‘Ga je mee, zoeken naar getuigen/sporen van geloof, hoop en liefde’. Als preek gaan mensen in groepjes met een camera door het dorp om dergelijke getuigen/sporen vast te leggen. In de viering wordt teruggekoppeld, met koffie erbij.

Ds. Erik Halsema van de Morgenster in Hilversum suggereert lied 127a voor Startzondag: ‘Die psalmbewerking, getiteld Een eigen huis met volop licht en warmte, lijkt erg binnenkerkelijk te openen, maar dat verandert al snel in het tweede couplet. We hebben afgesproken dat dit lied op de komende Startzondag in tenminste drie van de (nu nog) zes wijken een plek zal krijgen.’

Ds. Hermie Hummel van de Protestantse Gemeente Rotterdam-Rijnmond denkt nog aan het lied ‘Kom ga mee, geef ieder een hand, samen bouwen aan een nieuw land, het rijk van God leeft diep in je hart, vandaag begint een nieuwe start ...’

Voor materialen en suggesties voor startzondag,
zie de themapagina over het jaarthema