Als gemeentelid uitvaartdiensten leiden? Populaire training biedt handvatten

Gemeenteleden die een uitvaartdienst leiden, het komt steeds vaker voor. Alice Hilbers uit Zutphen volgde onlangs de training ‘Leiden van uitvaartdiensten door gemeenteleden’. “Je gaat herkennen welke vragen van belang zijn in de gesprekken met nabestaanden.”

Het leiden van uitvaarten drukt vaak zwaar op de agenda van predikanten en kerkelijk werkers. Daarom besloot de Protestantse Gemeente Zutphen onlangs om gemeenteleden meer bij deze taak te betrekken. Alice Hilbers: “Ik kreeg de vraag of ik de training ‘Leiden van uitvaarten’ zou willen volgen. Dat wilde ik graag doen, want ik vind het mooi om als gemeente in liefde en met respect en hoop afscheid te nemen van een overledene.”

Stapsgewijs

Tijdens de cursus kwam alles voorbij wat er komt kijken bij het verzorgen van een uitvaart. Het gesprek met de nabestaanden, het samenstellen van de liturgie, het uitzoeken van de liederen en teksten, en ook het spreken in het openbaar. Alice Hilbers: “De opbouw is plezierig en volgt in feite de stappen van het eerste gesprek na een overlijden tot de uitvaart zelf. Je gaat daardoor herkennen welke vragen beslist van belang zijn bij die 'intake' en ook hoe goed het is om 'respectvol door te vragen' zodat je én de overledene én de nabestaanden recht doet bij de begeleiding in de dagen na het sterven en tijdens de dienst.” Tijdens de opdrachten ‘vielen veel kwartjes’, aldus Hilbers. “De opdrachten gingen over je eigen beleving en geloof rond sterven, over de opbouw van de liturgie en over het maken van een overdenking. Je leert bijvoorbeeld hoe je een bijbelverhaal verweeft met iemands levensverhaal.”

Materiaal en voorbeelden

Hilbers volgde de training individueel, maar had dat achteraf bezien graag met een groepje gedaan. “Dit is bij uitstek een training om met een aantal gemeenteleden samen te volgen, van je eigen gemeente of van omringende gemeenten. Dan stimuleer je elkaar.” Ondanks haar ‘eenzame deelname’ kijkt ze erg positief terug op de training. “Er hangt een sfeer van zorgvuldigheid, wat erg plezierig is, en er is ruimte voor verschillende richtingen binnen de Protestantse Kerk. Ik heb veel uit de training meegenomen: naast de concrete handvatten die ik heb opgedaan weet ik nu ook hoeveel materiaal er beschikbaar is om te gebruiken. En het was erg waardevol om de ervaringen en voorbeelden van andere deelnemers te horen.”

Lees ook: