Pasen | Verdieping: Pesachmaaltijd

Pijl naar links Ideeën

Deze werkvorm is een onderdeel van Christelijke feesten | Pasen van Catechesemethode Overhoop.

Pasen | Verdieping: Pesachmaaltijd

Maak met elkaar een Pesachmaaltijd, leer de betekenis van de maaltijd en geniet er van!

• Duur: 1 uur -1,5 uur
  • Nodig: bijbels, eieren, radijsjes, mierikswortel, peterselie, matses, 500 gram zoete appels, 150 gram geschaafde amandelen, dadels, 150 gram rozijnen, 3 theelepels kaneel, 3 eetlepels suiker, druivensap, snijplanken, rasp, mesjes, schaaltjes, borden en bestek.

Voorbereiding

Zorg ervoor dat alle ingrediënten en materialen beschikbaar zijn. Je kunt er ook voor kiezen de jongeren de ingrediënten te laten kopen door hen hiervoor budget te geven. Het is wel handig om zelf de peterselie en mierikswortel te kopen, omdat deze ingrediënten niet overal beschikbaar zijn.

Uitvoering

Leg uit aan de jongeren uit dat jullie samen de Pesachmaaltijd gaan voorbereiden en vieren.
Vertel aan de hand van de toelichting wat de Pesachmaaltijd inhoudt.
Vertel daarna wat er moet gebeuren om de maaltijd te kunnen vieren en laat de jongeren onderling de taken verdelen.

Dit moet er gebeuren:

• Eieren koken, pellen en op een schaaltje leggen
  • Radijsjes, mierikswortel en peterselie wassen en op schaaltjes leggen.
  • Charoset maken (zie recept)
  • Matses op een bord leggen
  • Tafel dekken

Recept charoset
Raspt de appels en hak de dadels fijn. Meng de appels en dadels met de geschaafde amandelen, rozijnen, kaneel, suiker en wat druivensap. Charoset is klaar!

Als alles klaar staat, kun je samen dit filmpje kijken over de Pesachmaaltijd.

Loop daarna alle ingrediënten langs met de jongeren, en proef van alles wat. Weten ze waar de ingrediënten naar verwijzen? Houd de toelichting bij de Pesachmaaltijd erbij, waarin de verwijzingen staan benoemd.

Leg de link naar het avondmaal dat christenen vieren:

Zo gedenken de Joden met Pesach dat God een God van bevrijding is. Hij bevrijdde Zijn volk uit Egypte en bracht het naar het beloofde land, Israël. Zoals God toen met de Joden meeging, zo gaat Hij nog steeds met hen mee. Het is geen toeval dat dit Pesachmaal het laatste maal van Jezus was. Door het leven en de dood van Jezus zien we dat de weg van God met Zijn volk verder gaat. Christenen zien in Jezus het lam dat werd geslacht. Jezus is het lam van Pesach bij uitstek. Pesach (Pasen) heeft voor de kerk een nieuwe en diepere betekenis en invulling gekregen.