Van papier tot pixel: de transitie van kerkelijk archiefbeheer

9 feb 2019 10:30, PThU, vestiging Amsterdam (Hoofdgebouw VU)

Pijl naar links Alle agenda-items

Hoe bewaar ik mijn papieren archief? Waar kan ik terecht met vragen over digitalisering en privacy? Hoe ga ik om met mijn digitale kerkarchief? Die vragen komen aan de orde tijdens een studiedag op 9 februari.

De studiedag is bedoeld voor kerkenraadsleden en vrijwilligers die zich bezig houden met het archief van hun gemeente, leden van kerkelijke commissies en landelijke kerkelijke besturen.

10.00 uur:  Inloop met koffie en thee

10.30 – 12.15 uur: Informatief ochtendprogramma

• 10.30: Welkom door prof. dr. F.A. van Lieburg.
  • 10.35: Prof. dr. F.A. van Lieburg (hoogleraar VU): Inleiding over de actualiteit van het thema: Van papier naar pixel
  • 11.00: Drs. J.W. Puttenstein, hoofd bibliotheek en archivaris PThU: Digitaal is de norm: het beheer van bibliotheken en archieven. Hoe om te gaan met privacy-gevoelige gegevens?
  • 11.15: Vragen uit de zaal.
  • 11.30: Prof. dr. G. Harinck (hoogleraar VU/TU Kampen): Wat kan het Archief- en Documentatiecentrum (ADC) in Kampen betekenen voor het archiefbeheer van uw gemeente?
  • 11.45: Drs. D.T. van Houdt, presentatie Stichting Kerkelijk Informatiebeheer (SKI): Samen op de bres voor kerkelijk archief; bundeling van krachten, kennis en ervaring.
  • 12.00: Officiële lancering Digitaal Platform Kerkelijk Archief, door prof. dr. F.A. van Lieburg en drs. D.T. van Houdt. Een hand-out met gebruiksaanwijzing wordt ter beschikking gesteld.

12.15 – 13.30 uur:  Lunch met korte wandeling naar de VU-hortus (facultatief)

13.30 – 15.15 uur: Praktijkgericht middagprogramma

• 13.30: G. Bril MPM (Provinciaal archiefinspecteur en provinciearchivaris in Overijssel) en drs. L. Folkertsma (oud-rijksarchivaris in Overijssel en gemeentearchivaris van Zwolle en Deventer): Kerkelijke archieven eeuwig toegankelijk?!
  • 14.00 – 14.45 Workshops met gelegenheid tot stellen van vragen. Twintig minuten per workshop, halverwege wordt gewisseld.
    • Drs. L. Folkertsma en G. Bril: Hoe lever je papieren en digitale archieven aan? Toegelicht aan de hand van actuele voorbeelden uit de provincie Overijssel.
    • Drs. D.T. van Houdt (initiator Kerkgeheugen) en  A. van der Wulp  (teamleider informatiebeheer provincie Flevoland): Succesvol kerkelijk informatiebeheer; een praktijkvoorbeeld.
  • 14.45 - 15.05 Gelegenheid tot het stellen van praktijkgerichte vragen over het gebruik van het Digitale Platform Kerkelijk Archief, onder leiding van Drs. D.T. van Houdt.

15.15 Afsluiting en een borrel

Deze studiemiddag wordt georganiseerd door de PThU, de Protestantse Kerk en de Stichting Kerkelijk Informatiebeheer SKI.

Aanmelden kan via www.PThU.nl/actueel/agenda vóór 2 februari 2019.
Aan de toegang zijn geen kosten verbonden.

Deze bijeenkomst is niet georganiseerd door de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk.

In PThU, vestiging Amsterdam (Hoofdgebouw VU)