Terug naar de kern - een studiebijeenkomst over kerk- en gemeenteopbouw

21 mrt 2019 12:30, Dienstencentrum Protestantse Kerk, Joseph Haydnlaan 2A, 3533 AE Utrecht.

Pijl naar links Alle agenda-items

Het oecumenisch Werkverband voor Kerkelijk Opbouwwerk (WKO) en de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk organiseren op 21 maart een studiebijeenkomst voor pastores, predikanten en begeleiders uit diverse denominaties.

Ruim 20 jaar geleden deed Jan Hendriks onder de titel ‘Terug naar de kern’ verslag van een onderzoek naar de vernieuwing van de gemeente. Deze vernieuwing impliceerde volgens hem een fundamentele bezinning op de vraag naar de bestaansgrond van een gemeente of parochie. Diezelfde vraag kan ook gesteld worden bij allerlei nieuwe initiatieven, de vorming van pioniersplekken en nieuwe vormen van kleine geloofsgemeenschappen. Waarom doe je het eigenlijk?

Op deze studiebijeenkomst zullen Jelle de Kok en Menco van Koningsveld met de aanwezigen in gesprek gaan over de wijze waarop zij gemeenten en parochies begeleiden in het zoeken naar een antwoord op deze vraag. Jelle de Kok is predikant-toeruster binnen de Protestantse Kerk in Nederland namens het Evangelisch Werkverband. Menco van Koningsveld is diaken van het Aartsbisdom Utrecht en betrokken bij onderzoek naar de begeleiding van parochies en kleine geloofsgemeenschappen.

Deze bijeenkomst is bedoeld voor pastores, predikanten en begeleiders uit diverse denominaties met verantwoordelijkheid voor kerk- of gemeenteopbouw. De organisatie is in handen van Sake Stoppels, Bernard Höfte en Burret Olde.

Deelname is gratis voor WKO-leden en student-leden. Voor niet WKO-leden kost deelname 20 euro, incl. lunch. Aanmelden via info@wvko.nl o.v.v. naam, adres en functie.

In Dienstencentrum Protestantse Kerk, Joseph Haydnlaan 2A, 3533 AE Utrecht.