Pastor Maarten Blom: “De boodschap van geloof en hoop moet de wereld in”

Eerst was hij kerkplanter in Albanië, nu leidt Maarten Blom (1983) een internationale gemeente in Gouda. Het leven delen met mensen die God op je pad brengt, is zijn drijfveer. “De boodschap van geloof en hoop moet de wereld in.”

• studeerde godsdienstwetenschappen (bachelor theologie) aan ETF Leuven, België
  • is pastor van de International Christian Fellowship (ICF) Gouda, een missionaire wijkgemeente van de Protestantse Gemeente Gouda. Daarvoor werkte hij zes jaar met zijn gezin in Albanië als uitgezonden medewerker van de GZB, en daarvoor was hij kerkelijk werker in Etten-Leur en pastoraal begeleider bij stichting De Hoop en stichting Chris
  • voelt zich thuis in de breedte van de kerk

Hoe ervaar je je roeping?

“Als kind van 8 jaar voelde ik me al geroepen. Dat wordt in mijn leven steeds weer bevestigd. Mijn drijfveren om in het buitenland en in Nederland aan het werk te zijn, zijn het bereiken van de volken met het evangelie en Gods grote naam onder hen prijzen. Ik wil graag de breedte van de samenleving bedienen. Toen we terugkwamen uit Albanië kon ik bij ICF in Gouda aan de slag. Er komen zo’n 28 verschillende nationaliteiten naar de samenkomsten. Voor mij en mijn gezin is dit een erg fijne plek om in Nederland ‘terug te landen’.”

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Dicht bij God en bij het Woord blijven. Ik zoek altijd momenten om terug te gaan naar de bron. Mijn gezin is voor mij heel belangrijk om op te laden. Tijdens een tochtje op de racefiets kan ik mijn hoofd leegmaken en even dicht bij God zijn in de natuur. Ook de ontmoeting met collega’s kan ik niet missen. Ontmoetingen op ICP-netwerkdagen helpen me om nieuwe ideeën op te doen.”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Door goed mijn grenzen en mijn tijd te bewaken. We zijn een missionaire gemeente in Gouda, en bezig met open kerk, kerk in de buurt, bezoeken aan het AZC, en doen bijbelstudies met mensen buiten de kerk. Dat geeft me energie, maar het gaat altijd door. Keuzes maken is nodig en belangrijk.”

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

“Ik ga met veel plezier naar het AZC. Het contact met de vluchtelingen en de bijbelstudies die ik daar doe zijn prachtige momenten. Mijn passie ligt bij het missionair zijn als kerk en echt naar buiten gaan. Maar er is zoveel meer waarvan ik geniet. De samenkomsten op zondag zou ik ook niet willen missen. Het is echt mooi om wekelijks met zo’n 50 tot 100 bezoekers God te prijzen, te bidden en samen te zijn.”

Welke (na)scholing heb je voor het laatst gevolgd?

“Ik ga regelmatig naar ICP-netwerkconferenties en doe intervisie met pastors van interculturele kerken.”

Met welke andersgelovige in je omgeving zou je graag eens om de tafel gaan?

“Ik zit graag aan tafel met vluchtelingen in het azc. We spreken over de grote en kleine dingen van het leven en ik luister naar verhalen over alles wat ze hebben meegemaakt. Over het geloof in God spreken we ook. Het is voor hen heel normaal dat je gelooft. In gesprek blijven met elkaar is zo mooi.”

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving?

“Het is belangrijk dat de kerk zichtbaar is in de samenleving. De deuren van de kerk moeten letterlijk open, het liefst ook doordeweeks. Ik geloof heel erg in je leven delen met de mensen om je heen. In het tv-programma ‘Een huis vol’ doen we dat als gezin met heel Nederland, in onze omgeving met de mensen die God op ons pad brengt. De boodschap van geloof en hoop moet de wereld in.”

Welk boek, welke serie, film of welke podcast raad je collega’s aan?

“Met mijn grote gezin heb ik niet veel tijd om te lezen. Daarom houd ik het bij ‘degelijke stof’ die nuttig is voor mijn werk, zoals ‘Centrum kerk’ van Tim Keller. Het boek legt uit hoe je het evangelie van genade en verzoening uitdraagt in onze moderne samenleving.”

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

“Dat is de tekst in Genesis 28:15: ‘En zie, ik ben met u, ik zal u beschermen overal waar u heen zult gaan, en Ik zal u terugbrengen in dít land, want Ik zal u niet verlaten, totdat Ik gedaan heb wat Ik tot u gesproken heb!’ (HSV) Deze tekst gaat over meegaan. Ik voel het ook als mijn roeping om op weg te gaan, de kerk ‘uit’ en mensen te zoeken. Destijds deden we dat in Albanië, maar ook nu in Nederland. God belooft dat Hij altijd meegaat.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Ik hoop dat de kerk vooral blijft zien op Jezus. Het gaat niet om het instituut, maar om de Heer van de kerk. Zijn medewerkers maken er soms een potje van, maar God blijft trouw. Misschien krimpt de kerk in Nederland, maar wereldwijd is er groei. In landen als Iran en China komen veel mensen tot geloof. Als voorganger werk je niet voor de vrucht. De Heer vraagt je alleen om beschikbaar te zijn en te volharden. Dan zorgt Hij voor de oogst.”

Lees meer in de online serie over het ambt: