Jolanda Aantjes: “Ik hoop dat de kerk meer gaat bidden en minder gaat praten”

‘Boeiend en vermoeiend’, zo omschrijft Jolanda Aantjes (1970) haar roeping. Haar werk als pastor brengt haar op onverwachte plaatsen, maar de vele kerkelijke vergaderingen benauwen haar soms. “Jezus navolgen geeft veel verrassingen in het werk, maar soms kan ik me zomaar afvragen waarom ik geen ander beroep heb gekozen. Het werk gaat 24 uur per dag door.”

• werkt sinds 2016 als pastor in Hall en Voorstonden, daarvoor als kerkelijk werker in Biddinghuizen
  • studie hbo theologie, daarna bachelor theologie in Kampen
  • houdt niet van ‘hokjes’, maar voelt zich het meest verwant aan de confessionele, evangelische en protestantse stroming binnen de kerk

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Soms heb ik het nodig te zien dat de vrucht er is. Dat vraagt wel eens goede ogen en oren, vooral in een klein dorp. Je moet jezelf blijven voeden uit de hoop en tevreden zijn met kleine stapjes. God ziet het werk dat ik doe in zijn koninkrijk, maar het is goed om ook af en toe van mensen bemoediging te ontvangen.”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Om niet op te branden veeg ik af en toe mijn agenda leeg. Dan lees ik een boek, ontmoet mensen, bezoek kinderen en familie of maak muziek. Dat geeft me echt ontspanning.”

Wat doe je het liefst van je kerkenwerk?

“De omgang met mensen in het pastoraat geeft me altijd inspiratie. Wat daarin is gezegd of gezwegen mag ik bij God neerleggen, anders kun je dit werk niet doen. Je hoeft alleen maar te luisteren en te delen wat op dat moment nodig is. Ik probeer altijd met gebed af te sluiten, en benoem dan ook dat ik de moeilijkheden bij God breng.”

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?

“Met geestelijk verzorger en schrijfster Margriet van der Kooi. Ik heb verschillende boeken van haar gelezen en herken me erin. Ik respecteer haar wijsheid om vanuit Gods liefde mensen bij te staan. Ze is een inspiratiebron voor me, een soort mentor aan wie ik me kan spiegelen.”

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving, en jouw eigen rol daarin?

“De priesterlijke rol van de kerk - een biddende houding - vind ik erg belangrijk. De kerk staat midden in de samenleving en als pastor mag je er zijn voor de mensen die daarin leven, ook als ze God niet kennen. Daarnaast is de kerk het aanspreekpunt bij rituelen als uitvaart en doop. De kerk is priesterlijk aanwezig namens God in het dorp, zo noem ik het wel eens bij ons.”

Welk boek, welke serie, film of welke podcast raad je collega’s aan?

“De Schotse detectiveserie Vera die je op NPO kunt bekijken. Het boeiende hierin vind ik hoe zij met mensen omgaat en hen doorziet. Het is ook heerlijk ontspannend.”

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

“De verzen in 2 Timotheüs 1, 7 en 8a: ‘Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid. Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere, en ook niet voor mij’ (HSV) brengen me terug bij de kern vanwaaruit ik leef. Als ik naar een ingewikkeld gesprek ga, kan deze tekst ineens bij me opkomen. Dat helpt me altijd.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Dat de kerk meer gaat bidden en minder gaat praten. Meer luisteren naar hoe God spreekt door de Bijbel en mensen heen, want dan wordt de mens kleiner en God groter. Dat draagt écht bij aan Gods koninkrijk. We gaan zien wat er dan gebeurt!”

Lees meer in de serie over het ambt: