Ds. Ron van der Spoel: “Er komt nieuwe bloei als de kerkdeuren de hele week openstaan”

Toen God hem naar het zuiden van het land riep, kon ds. Ron van der Spoel (1968) niet anders dan gehoorzamen. Zegenend, biddend en strijdend aanwezig zijn, dat is zijn rol in de kerk én op straat. “Als de kerk haar deuren opent voor de buurt, komt er nieuwe bloei.”

• werkt als missionair werker (straatpastor) bij het Leger des Heils en als pionier bij de IZB in Maastricht, daarvoor als gemeentepredikant in Loenen aan de Vecht, Harderwijk en Amersfoort
  • studie theologie aan de Universiteit van Utrecht
  • voelt zich het meest thuis in de bevindelijke hoek van de kerk. Van der Spoel preekt ‘overal en nergens’: in protestantse kerken, maar ook bij baptisten en vrijgemaakten

Hoe ervaar je je roeping?

“Als een diepe overtuiging waar je niet onderuit kunt. Al jong voelde ik me geroepen om predikant te worden. Ik heb meer aan mijn geloof getwijfeld dan aan mijn roeping. Je weet of iets van God is als het een diepe vreugde geeft. Met die helderheid ging ik ook naar Limburg. Ik had op dat moment nog geen werk, maar we hebben de stap in volle overtuiging gezet. Vijf maanden lang heb ik biddend rondgefietst door de stad: ‘Heer, zegt U maar waar U me hebben wilt.’ Toen ik tijdens een radio-interview vertelde waarom ik naar Limburg was gekomen, kreeg kreeg ik snel daarna een telefoontje van het Leger des Heils. Ik kon als missionair werker en pionier aan de slag. Het is bikkelen, maar inmiddels hebben we zes buurthuiskamers opgezet. God zal voorzien, ook al moet je er even op wachten.”

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Twee dingen: echt contact met God en contact met mensen. Ik blok mijn agenda om te bidden en in de Bijbel te lezen. Tijd met God heb ik nodig om steeds nieuwe inspiratie te ontvangen. Daarnaast trek ik graag met mensen op. Op zondag vind ik bemoediging door gesprekken in de kerk, doordeweeks trek ik op met mensen op straat. Het is zo mooi als je vertrouwen van hen krijgt, in al hun kwetsbaarheid.”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Door de dag rustig op te starten. Ik sta om 7 uur op, ga douchen, krant lezen en neem bewust stille tijd. Daarnaast sport ik drie keer per week. Die elementen zorgen ervoor dat ik mij goed voel. De stille tijd vul ik in met de app Lectio365. Deze reikt gebeden en bijbelteksten aan en neemt je mee in de dagtekst.”

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

“In mijn preken bemoedig ik mensen graag vanuit het evangelie. Ik houd van pastorale gesprekken maar preken is absoluut het favoriete onderdeel van mijn werk.”

Welke nascholing heb je voor het laatst gevolgd?

“Een aantal jaren geleden heb ik een coachingsopleiding gevolgd bij de Christelijke Hogeschool in Ede. Mensen coachen is echt anders dan pastorale gesprekken voeren. Ik leerde hoe mensen stappen kunnen zetten op weg naar verandering en mijn rol daarin.”

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?

“Met paus Franciscus. Ik zou willen weten hoe het is om leiding te geven aan een wereldkerk en hoe hij tegelijkertijd dicht bij God blijft. Zijn sociale bewogenheid is bewonderenswaardig. De publicatie ‘Laudate Si’ - over de schepping en gerechtigheid - is Bijbels, relevant en belangrijk. Daar haal ik echt mijn hart aan op.”

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving, en jouw rol erin?

“De kerk heeft een priesterlijke en een profetische rol. De priesterlijke taak is biddend en zegenend aanwezig zijn en openstaan voor mensen. Zorg dat je kerk een plek van ontmoeting is voor je buurt, want dan beteken je veel voor anderen. Iedere dag komen mensen van de straat naar me toe. ‘Heb je nog een gebedje voor me, Ron? Jij hebt een lijntje met onze lieve Heer.’ Dan bid ik voor ze en dat vinden ze geweldig.

De profetische taak is signaleren wat er scheef is en verkeerd gaat in de samenleving. Als kerk kun je dat aankaarten en zo een stem zijn voor hen die geen stem hebben. Mijn eigen rol hierin is zegenend, biddend en strijdend aanwezig zijn.”

Welk boek, welke serie, film of welke podcast raad je je collega’s aan?

“De Netflix-serie Fauda (over een joodse antiterreureenheid) volg ik graag. Maar ook luister ik de podcast ‘Dit is de Bijbel’, die op een toegankelijke manier ingewikkelde dingen uit de Bijbel uitlegt. Het laatste boek dat ik gelezen heb is ‘Het verlaten individu’ van Esther van Fenema. Ze geeft een beschrijving van de samenleving aan de hand van de zeven hoofdzonden en voegt een achtste toe: leegte. Het is een doorwrocht verhaal van iemand die zelf niet gelovig is, maar wel non-stop uit de Bijbel citeert.”

Is er een bijbeltekst die al een leven met je meegaat?

“Johannes 15, vers 1: ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan Mij die geen vrucht draagt snijdt Hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit Hij bij, opdat hij meer vruchten voortbrengt. Jullie zijn al rein door alles wat Ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in Mij, dan blijf Ik in jullie.’ (NBV21) heeft een diepe betekenis voor me. Als ik niet echt verbonden ben met Jezus gebeurt er niets. Als ik wel die verbinding heb, word ik steeds weer door Hem gebruikt. Dan gebeuren er altijd verrassende dingen.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Dat de kerk openstaat voor haar directe omgeving. Het geeft nieuwe bloei als de kerk minder met zichzelf en meer met haar omgeving bezig is. Maak van je kerk een buurthuis: zet de deuren ook doordeweeks open. Gebruik een laagdrempelige activiteit als een tweedehands kledingwinkel als trekker om over de drempel te komen. Dan blijven mensen vanzelf ‘plakken’. Onder het genot van een bak koffie heb je de mooiste gesprekken.”

Lees meer in de serie over het ambt: