Ds. Franc de Ronde: 'Ik beleef veel voldoening aan huisbezoek"

Hij houdt van de afwisseling die zijn werk met zich meebrengt, maar gaat het liefst op huisbezoek. Gemeentepredikant Franc de Ronde (1980) vindt het heel bijzonder als mensen hem vertellen wat ze met zich meedragen.

• gemeentepredikant in Barendrecht, wijkgemeente Dorpskerk. Begonnen in Koudekerk aan den Rijn, vervolgens in Fijnaart, Heijningen en Standdaarbuiten
  • studeerde theologie aan de Universiteit van Utrecht en in Straatsburg
  • voelt zich verwant met de midden-orthodoxie

Hoe ervaar je je roeping?

"Ik ervaar mijn roeping steeds opnieuw. Bij het voorbereiden van de preek bijvoorbeeld realiseer ik me dat ik de gemeente verder wil helpen te begrijpen wat de oude teksten ons nu te zeggen hebben. Zoals afgelopen najaar bij de bespreking van het bijbelboek Jona, toen ik opeens besefte: dit gaat over mij, over ons: wij zijn Nineve. Ik krijg dat ook terug van gemeenteleden, dat de boodschap van het bijbelboek Jona op een nieuwe manier tot hen spreekt. In die wisselwerking wordt mijn roeping bevestigd. Ik ervaar dan dat ik op mijn plek ben."

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

"Het teamgevoel met de kerkenraad en met mijn collega-predikanten. Het gevoel dat ik gesteund word, bijvoorbeeld als iemand zegt voor me te bidden bij een lastige situatie. En de afwisseling in het werk. Ik heb het nodig om allround te werken."

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

"Ik kan best last hebben van stress. Wat mij helpt is om echt vrije tijd in te bouwen, mijn vrije dagen te bewaken en dan iets leuks te gaan doen. Naar buiten, naar een museum, een dagje naar Antwerpen. En soms haal ik het bevestigingsformulier van ambtsdragers erbij, om te lezen wat mijn taak is. Meer dan dat hoef ik niet te doen. Dat werkt relativerend. "

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

"Ik beleef veel voldoening aan huisbezoek. Ik ben nu anderhalf jaar predikant in Barendrecht, en ben nog bezig met de kennismakingsbezoeken. Ik vind het iedere keer weer heel bijzonder als mensen mij hun levensverhaal toevertrouwen, als ze vertellen wat ze met zich meedragen. Ook het uitdelen van het brood bij het heilig avondmaal vind ik bijzonder. Een eenvoudige handeling met een grote betekenis die me iedere keer weer ontroert. En een echt contactmoment met de gemeenteleden."

Welke scholing heb je voor het laatst gevolgd?

"Vorig jaar heb ik de PThU-cursus 'Van U is de aarde' gevolgd, over hoe we ons als kerkelijke gemeenten theologisch verhouden tot de aarde die we bewonen en bewerken. De Dorpskerk heeft een mooie kerktuin. Er kwam een strook vrij, waar we een project van gemaakt hebben. We laten het deels een wilde tuin zijn, een ecologische groenstrook voor insecten en andere beestjes. Het was een zinvolle cursus, en een mooi samenwerkingsproject met de werkgroep kerktuin."

Met welke andersgelovige in je omgeving zou je graag een keer aan tafel zitten?

"Ik vind de joods-christelijke dialoog heel inspirerend, en ik had graag gesproken met rabbijn Jonathan Sacks en met de joodse filosoof Emmanuel Levinas. Dicht bij huis denk ik aan burgemeester Aboutaleb van Rotterdam. Ik zou met hem willen spreken over hoe je onvrede in je stad te lijf gaat, hoe je opkomt voor mensen aan de onderkant van de samenleving, hoe je echt iets voor hen kunt betekenen."

Welk boek, welke film of podcast raad je collega’s aan?

"Het boek 'De tuinen van Buitenzorg' van Jan Brokken, een familiedocument waarvoor hij brieven van zijn ouders heeft gebruikt die in het toenmalige Nederlands-Indië hebben gewoond. Het boek geeft inzicht in de koloniale verhoudingen en de verschillende kanten van zending. Zending was verweven met de koloniale verhoudingen, maar de zendelingen kwamen echt op voor de lokale bevolking. Een heel interessant boek. Ook de podcast 'Leven na de groei' van Paul Schenderling wil ik noemen, over hoe je de economie anders in kunt richten. Een heel zinvolle bijdrage aan het publieke debat."

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

"De tekst uit Filippenzen 2 die ik meekreeg bij mijn intrede in Koudekerk aan den Rijn. Over Christus die waarlijk mens is geworden, en wat dat zegt over hoe je met elkaar omgaat in de gemeente. Die tekst spreekt me altijd weer aan."

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

"Ik hoop dat de gemeenschappen hun vreugde bewaren, ook als ze kleiner worden en als de samenleving minder op heeft met het christelijk geloof. Dat ze volhouden, doorgaan, het plezier van het geloof bewaren. Ik denk dat deze hoop reëel is."

Lees meer in de online serie over voorgangers in de Protestantse Kerk: