Ds. Florida de Kok: "Ik hoop dat het gemeenten lukt te blijven vieren en dienen."

In deze nieuwe wekelijkse serie worden voorgangers van de Protestantse Kerk geportretteerd. Wie zijn de mannen en vrouwen die onze gemeenten voorgaan en bijstaan, of de kerk vertegenwoordigen in de samenleving? En wat bezielt hen? Deze week: ds. Florida de Kok (1965).

• begonnen als predikant in Dordrecht, gevolgd door Harderwijk. Na diverse interim- predikantschappen werd ze predikant-directeur van Ruimzicht. Sinds februari dit jaar programmaleider Vitale Roeping* in de dienstenorganisatie
  • studie theologie in Leiden
  • voelt zich verwant aan de breedte van de kerk

Hoe ervaar je je roeping?
Als mijn kwaliteiten in willen zetten. Toen ik de vacature voor de functie van programmaleider Vitale Roeping bij de dienstenorganisatie zag, dacht ik: ik ben er klaar voor. Vanwege mijn achtergrond, mijn zicht op de breedte van de kerk en mijn ervaring door de jaren heen in verschillende gemeenten. Maar het is ook een beproefde roeping: kan ik echt iets voor elkaar krijgen? Ik wil eraan bijdragen dat predikanten, kerkelijk werkers en pioniers met vrucht en vreugde kunnen werken. Ik hoop dat we de weg voor hen als het ware zo kunnen plaveien dat ze zich kunnen focussen op hun taak."

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken, en hoe zorg je ervoor dat je niet 'indut'?
"Mijn voeding is het contact met de doelgroep. Wat hebben predikanten, kerkelijk werkers en pioniers nodig om met vrucht en vreugde te kunnen werken? Ik wil hun knelpunten kennen. Een constante verbinding met de praktijk is nodig, ik houd mijn oren open.

Hoe ik ervoor zorg dat ik niet indut?
Ik zou het willen omdraaien: hoe zorg ik ervoor dat ik gemotiveerd en bevlogen blijf en niet opbrand. Ik zorg goed voor mezelf als ik niet alleen in mijn hoofd zit maar ook met mijn lijf iets ga doen. Fietsen bijvoorbeeld."

Wat doe je het liefst (van je kerkenwerk)?
"Het contact met mensen is me het dierbaarst. Ik word er gelukkig van als mensen me vertrouwen geven, me toelaten op hun meest kwetsbare momenten, bijvoorbeeld rond begraven. Maar ik word ook gelukkig van iets oplossen, van doelgericht bezig zijn, van iets nieuws creëren."

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?
"Met predikanten, kerkelijk werkers en pioniers, bijvoorbeeld bij de werkgemeenschappen. Ik wil horen wat er bij hen speelt."

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving en jouw rol daarin?
"Je hebt de kerk als fysieke plek, als lokale gemeenschap en als landelijke organisatie. We hebben prachtige gebouwen die we moeten koesteren als plek van bezinning, bezieling en stilte in het rumoer van de stad. Ik hoop dat het ons als gemeenten lukt om te blijven vieren en dienen, rekening houdend met de draagkracht van mensen. Als het gaat om de kerk als organisatie denk ik aan de dienstenorganisatie die de kerk wil ondersteunen. Met mijzelf als nederige dienaar."

Welk boek, welke serie, film of podcast raad je je collega’s aan?
"Twee jaar geleden las ik het boek East of Eden Pijl naar beneden van John Steinbeck, een spiegelverhaal rond het thema van Kaïn en Abel. Dat ik dit boek niet eerder kende! Wat mij betreft zou iedereen het moeten lezen."

Is er een bijbeltekst die al een leven met je meegaat?
"Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de eerste verzen van Johannes 1, 'In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.' Mij zeggen deze woorden veel. Tegelijkertijd denk ik: hoe kan ik dit vertalen?"

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?
"Dat dat Woord blijft klinken, dat het geleefd wordt en dat het mensen zelf doet leven."

* Het team vitale roeping binnen de dienstenorganisatie is verantwoordelijk voor arbeidsbemiddeling & mobiliteit, beroepingswerk, permanente educatie en werkbegeleiding.

Dit is de eerste aflevering van een serie interviews met predikanten, geestelijk verzorgers, kerkelijk werkers en pioniers. Lees ook de andere interviews:

Foto's: Ds. Florida de Kok | Fotograaf: Eljee Bergwerff