Kliederkerk: samen ontdekken, samen vieren en samen eten.

Een kliederkerk bestaat uit drie onderdelen: samen ontdekken, samen vieren en samen eten.

Samen ontdekken

Samen op creatieve wijze een bijbelverhaal ontdekken. Daar begint elke kliederkerk mee. Per kliederkerk kan het vormgeven van dit deel verschillen. Zo zijn er kliederkerken die ervoor kiezen ongeveer vier workshops aan te bieden die elk wat meer tijd innemen of andere kliederkerken die tien diverse verwerkingsvormen aanbieden. Om te zorgen dat echt íedereen kan ontdekken, zijn de volgende vragen en tips leidend:

• Zijn de verwerkingsactiviteiten aansprekend voor alle doelgroepen? (0 t/m 12 jaar, jongeren en ook voor volwassenen).
  • Is er een diversiteit aan soorten activiteiten, bijvoorbeeld: knutselen, iets met eten, iets competitiefs, een spel, gebedsvorm of puzzel, iets individueels of met een groep, enzovoort.
  • Is bij alle activiteiten duidelijk wat de link naar het bijbelverhaal is?
  • Wat is de achterliggende gedachte die je in de viering centraal wil stellen? Komt die ook voldoende terug in de activiteiten?
  • Houd ongeveer de verhouding aan van één activiteit op drie kinderen, met minimaal vier activiteiten per kind.

Inspiratie nodig voor de invulling van het moment van ‘Samen ontdekken’? Bekijk de kant-en-klare programma's voor kliederkerken.

Samen vieren

Dit tweede deel duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug in de viering. Hier krijgen elementen als gebed en lied een plek. Het kan zijn dat het bijbelverhaal wordt verteld n.a.v. wat er tijdens het ‘Samen ontdekken’ is gemaakt. Er zijn tal van creatieve manieren om het verhaal of de kern van het verhaal te vertellen. Ook om gebed ruimte te geven in de viering kun je tal van creatieve vormen vinden. Wat liederen betreft is het goed om kritisch te kijken of een lied aansluit bij mensen die zich niet of niet meer verbonden voelen met kerk of geloof.

Probeer bij het vormgeven van de vieringen na te denken welke elementen je steeds weer terug laat komen. Zo ontstaat er gaandeweg herkenbaarheid bij de kinderen. Zo eindigen veel kliederkerken hun viering met een zegenlied onder een parachutedoek.

Samen eten

Bij kliederkerk is samen eten belangrijk. Het is een natuurlijk moment waarin je elkaar beter leert kennen. Bovendien geven deelnemers aan dat het voelt als een uitje voor iedereen als ze een keer niet hoeven te koken. Het samen eten kan door een simpele maaltijd of high tea, maar er mag ook uitgebreid gegeten worden. Veel kliederkerken leggen in de maaltijden een link met het bijbelverhaal, bijvoorbeeld door te kiezen voor bepaalde gerechten of aankleding van de maaltijd.