Doe mee: missionaire opleiding ‘Kerk naar buiten’ voor predikanten en kerkelijk werkers

Ben je predikant of kerkelijk werker in een gemeente én op zoek naar een actuele opleiding met grote impact op het werk? Dan is de opleiding ‘Kerk naar buiten’ wat voor jou! Je ontdekt hoe je missionair verbinding maakt tussen gemeente en de context en ontwikkelt daarin jouw leiderschap. In het najaar en volgend voorjaar zijn er 3 startmodules, het verdiepingsjaar start in september 2024. Aanmelden kan vanaf nu!

Ontdekken van de Missio Dei

De opleiding geeft handvatten om de gemeente theologisch te begeleiden bij het ontdekken van de Missio Dei en bij het doorvertalen naar de praktijk. Je leert dit vorm te geven vanuit jouw eigen visie en spiritualiteit en met oog voor de veranderende samenleving en de context van de gemeente. De opleiding wordt gegeven door ervaren docenten uit diverse kerkelijke stromingen.

In beweging komen

We zien missionair-zijn als ‘vanuit Gods liefde in beweging komen voor anderen’. Dat kan op diverse manieren. Daarom word je tijdens deze opleiding uitgedaagd rond jouw visie op missie en op de kerk. Ook ga je aan de slag met contextualisatie en met verkenningen in jouw eigen context. En je reflecteert op actuele theorievorming rond leiderschap, om zo te kunnen bepalen welke rol je wilt spelen in het proces. Daarnaast ga je aan de slag met jouw eigen spiritualiteit en levenswijze; hoe kun je ook op dat vlak de gemeente voorgaan?

Over de opleiding

De opleiding als geheel bestaat uit drie startmodules en een verdiepingsjaar. Tijdens drie startmodules in het voorjaar wordt de inhoudelijke basis gelegd en verken je de praktijk. Daarna volg je het verdiepingsjaar, dat een verdieping van de kennis uit de startmodules biedt en stevig raakt aan de gemeentepraktijk. Tijdens het verdiepingsjaar trek je op met een vaste groep predikanten en kerkelijk werkers. De volledige opleiding kan binnen anderhalf jaar worden afgerond en kost gemiddeld een dag per week.

Aanmelden

De opleiding ‘Kerk naar buiten’ heeft 400 studiebelastingsuren (SBU) en geeft vrijstelling voor één educatiecyclus van de Permanente Educatie. De startmodules kun je los volgen. Om toegang te krijgen tot het verdiepingsjaar moeten alle drie startmodules gevolgd zijn. De startmodules vinden plaats in oktober 2023, het verdiepingsjaar begint in september 2024. De kosten voor de hele opleiding (startmodules en verdiepingsjaar) bedragen € 4.775,-, het volgen van losse startmodules kost € 260,- per module. Er zijn verschillende manieren om via fondsen, subsidies en vergoedingen een tegemoetkoming in de studiekosten te ontvangen.

Meer informatie en aanmelden