Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

‘Zo kan ik iets doen om het leven van vluchtelingenkinderen beter te maken’

Sanne Duijvestijn (16) uit Amersfoort collecteert mee met de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie. Ze wil graag haar steentje bijdragen, nadat ze schrijnende verhalen hoorde van haar tante die vluchtelingen op Lesbos hielp. “Het is voor mij een kleine moeite, maar samen kunnen we zoveel betekenen voor die kwetsbare kinderen, mijn leeftijdsgenoten.”

Ik doe mee

Omzien naar je naaste is iets dat Sanne met de paplepel kreeg ingegoten. “Mijn ouders lopen ook altijd veel collectes. Ze stimuleren mij om het ook te doen.” En dat doet ze ook! Van 22 t/m 27 november collecteert ze mee met de landelijke huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie voor vluchtelingenkinderen in Griekenland.

Heftige verhalen

“Mijn oom en tante woonden een aantal maanden op Lesbos, waar mijn tante als psycholoog vluchtelingen hielp om hun trauma´s te verwerken. Hun heftige verhalen raakten mij enorm. Het komt zo dichtbij. Ik kan me geen voorstelling maken van hoe het is om daar, in zo’n onveilig kamp, te moeten leven. Zeg maar gerust ‘overleven’.”

Juist omdat ze zich zo’n leven niet kan voorstellen, wil Sanne iets doen. “Vluchtelingen moeten alles achterlaten en enorme risico’s nemen om op de vlucht te gaan. Je land, je huis, alles wat je hebt laat je achter. Ik wil mijn eigen kleine steentje bijdragen om iets voor vluchtelingenkinderen te doen.”

Op social media kwam ze de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie tegen. “Ik dacht: ja, op deze manier kan ik íets doen! Het kost mij helemaal niet veel tijd, maar alles bij elkaar kan er zoveel goeds worden gedaan met het geld dat je ophaalt.”

Stabiele toekomst

Sanne hoopt dat er veel kinderen kunnen worden geholpen. “Wat ik vooral hoop is dat vluchtelingenkinderen naar school kunnen en dat ze op een veilige plek mogen wonen. Dat ze een stabiele toekomst tegemoet gaan waarin ze alle nare dingen die zijn gebeurd een beetje kunnen vergeten.”

De aanpak van Kerk in Actie kan op Sanne’s support rekenen. “Ik ben blij dat Kerk in Actie niet alleen hulp biedt in Griekenland, maar ook in de landen van herkomst van vluchtelingen. Juist daar de situatie voor mensen verbeteren is belangrijk. Hulp op meerdere vlakken geven, is volgens mij de enige manier waarop je kunt werken aan een oplossing.”

Een beter leven voor vluchtelingenkinderen

Gammele tenten. Extreme kou of juist ondraaglijke hitte. Onveiligheid, gebrek aan schoon drinkwater, medicijnen en sanitaire voorzieningen. En misschien wel het ergst van alles: de uitzichtloosheid, het jarenlange, onzekere wachten. Dat is de realiteit waarin duizenden kinderen in Griekse vluchtelingenkampen opgroeien. Wij gunnen hen een beter leven! Daarom organiseert Kerk in Actie van 22 t/m 27 november 2021 een huis-aan-huiscollecte voor vluchtelingenkinderen in Griekenland.

Lees ook:

Andere verhalen