Op zoek naar een ambulant predikant? De dienstenorganisatie ontzorgt

Op zoek naar een (ambulant) predikant, kerkelijk werker of jeugdwerker voor de gemeente? De mobiliteitspool van de dienstenorganisatie helpt graag bij het vinden van de juiste persoon. Dat kan een gemeente behoorlijk ‘ontzorgen,’ is de ervaring van Nelleke Drop, consulent mobiliteit bij de dienstenorganisatie. “Wij hebben honderd ambulant predikanten klaar om ingezet te worden.”

Graag advies ontvangen met betrekking tot een aanstellen van een predikant, kerkelijk werker of jeugdwerker voor de gemeente? De dienstenorganisatie helpt daar graag bij. Niet alleen als het gaat om onbepaalde tijd maar ook voor een tijdelijke inzet. In dat laatste geval komt de predikant of kerkelijk werker in dienst van de mobiliteitspool, en valt daarmee onder de arbeidsvoorwaarden van de dienstenorganisatie. Onder meer de pensioenopbouw is daardoor geregeld. De mobiliteitspool biedt ook beginnend predikanten, kerkelijk werkers en jeugdwerkers de mogelijkheid om op tijdelijke basis aan een gemeente verbonden te worden.

Meer zekerheid

Het kan een gemeente behoorlijk ‘ontzorgen’, is de ervaring van Nelleke Drop, consulent mobiliteit bij de dienstenorganisatie. “Want wat als je als gemeente zelf geen tijdelijk predikant kunt vinden? De mobiliteitspool heeft meer dan honderd ambulant predikanten klaar zitten om ingezet te worden. Deze zijn stuk voor stuk ervaren en voorbereid op een tijdelijke aanstelling.” En dat kan snel geregeld zijn. De mobiliteitspool is erop gericht de beste match te maken, en brengt gemeente en ambulant predikant met elkaar in contact. De ambulant predikant komt in dienst bij de dienstenorganisatie en wordt ‘uitgeleend’ aan de gemeente. “Dat scheelt een hoop administratie; de gemeente hoeft alleen maar een factuur te betalen.” Drop noemt nog een voordeel van inzet via de mobiliteitspool. “De gemeente heeft meer zekerheid. Bij bijvoorbeeld langdurige ziekte van de ambulant predikant hoeft ze niet door te betalen.”

Goede match

Leonard van Wijk is ambulant predikant in de Ontmoetingskerk in Heerde, nadat hij 15 jaar uit het gemeentewerk weg was geweest. “Door corona zat ik als zelfstandige met een contactberoep min of meer werkloos thuis. Toen ik las dat de mobiliteitspool ambulant predikanten zocht, heb ik contact opgenomen. Na een digitaal sollicitatiegesprek en vervolgens een gesprek met het moderamen in Heerde ben ik daar vorig jaar zomer begonnen, met name voor het pastoraat. Het bevalt me uitstekend. Als ambulant predikant heb ik een bepaalde mate van vrijheid; problemen uit het verleden hoef ik niet op te lossen. Ik zet me voor honderd procent in, maar aan het eind van de dag rijd ik gewoon weer naar huis. Ik ben ook niet de bepalende factor, ik denk mee. Een goede match is wel belangrijk, die heeft onder meer te maken met de geestelijke ligging van de gemeente en de bereikbaarheid ten opzichte van je woonplaats. En het is belangrijk dat over en weer de verwachtingen goed worden doorgesproken, en wordt vastgelegd wat je wel en niet doet in de beperkte tijd die je hebt.”

Echt een oplossing

Nia van der Waal is scriba van de Protestantse Gemeente Hellevoetsluis, een gemeente waar een ambulant predikant én een interim-predikant werkzaam zijn. De ambulant predikant is er om bijstand te verlenen in een periode waarin een halftime predikant naar een andere gemeente vertrokken is en er een aantal ingrijpende besluiten moest worden genomen. Hij focust met name op het jongerenwerk. De interim-predikant is een ‘extra’, bovenop de formatie. “We hebben een gemeente met twee profielen: evangelisch naast meer traditioneel. Dat is soms wat ingewikkeld. Bij gezamenlijke diensten zijn er gemeenteleden die ervoor kiezen niet te komen. Daarnaast levert het mogelijk moeten afstoten van een van de drie kerkgebouwen de nodige onrust op. De interim-predikant gaat de gemeente in en ‘hoort’ de profielen.” Met beide tijdelijke krachten is de gemeente erg tevreden. “Ze zijn voor onze gemeente echt een oplossing, de mobiliteitspool heeft ons hier goed in geholpen. Voor de zomer hopen we als kerkenraad knopen door te kunnen hakken, en daarna de gemeente te informeren.”

Kijk voor meer informatie op de themapagina: