Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Henk collecteert voor Hamid

Een 14-jarige Afghaanse vluchteling op Lesbos en een 95-jarige man uit Hoorn: twee levens die elkaar kruisen bij de huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. “Onze steun is nodig. Niet uit medelijden, maar als aanmoediging.”

‘Als het maar een veilige plek is’

Dit is Hamid (14) uit Afghanistan. Bijna een jaar geleden kwam hij, samen met zijn familie, op het eiland Lesbos aan. Ze zijn hun land ontvlucht vanwege het geweld van de taliban. Maar hier op Lesbos heeft Hamid het gevoel dat hij opnieuw in oorlogsgebied zit. Hij voelt zich niet veilig: hij kan zomaar worden neergestoken, het eten is op rantsoen en hij mag zich maar beperkt verplaatsen in verband met het coronavirus.

Hamid zoekt urenlang naar voedsel en water voor zijn familie, vaak in de kou. Hij loopt daarbij het risico om het coronavirus te krijgen, want er zijn veel mensen net als hij op zoek naar water en voedsel. Als hij wat vrije tijd over heeft, speelt hij een kaartspelletje met zijn vader. Dat is zijn enige lichtpuntje.

Door de situatie waarin hij en zijn familie zitten, heeft Hamid veel stress. “Ik droom ervan om naar school te gaan. Ik wil dokter worden. En ik wil thuis kunnen komen in een schoon en veilig huis, een plek die mij beschermt. Het maakt me niet uit waar dat is, zolang het maar een veilige plek is.”

‘Hun jonge levens doen ertoe’

Dit is Henk Groenewegen (95) uit Hoorn. Samen met stadsgenote Kyra Sacks collecteerde hij – geheel coronaproof met een collectezak aan een 1,5 meter lange stok – voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Henks kleindochter heeft de afgelopen tijd meerdere keren met vluchtelingen in Griekenland gewerkt en hij was onder de indruk geraakt van haar verhalen. Over de veerkracht van vluchtelingenkinderen, over hun leergierigheid en hun volharding. En dat nadat ze al zoveel hebben meegemaakt: de onhoudbare omstandigheden in hun vaderland, de extreem gevaarlijke reis op zoek naar een veilige plek, en dan nu het perspectiefloze leven in een tent.

Twee dagen voordat Henk met de collectebus op pad ging, deed hij bij iedereen in zijn wijk een briefje door de bus: “Lieve buren, jarenlang heb ik voor allerlei doelen langs de deuren gelopen en kwam dan voldaan thuis met een volle bus. Deze, waarschijnlijk laatste, keer kom ik graag op 1,5 meter afstand bij u langs met de bus aan een stok voor een bijzonder doel.” Hierna schrijft Henk over de verhalen die hij van zijn kleindochter heeft gehoord. Hij eindigt met: “Ze zijn uitgeput en beschadigd, maar toch nieuwsgierig, leergierig en volhardend. Onze steun is nodig, niet uit medelijden, maar als aanmoediging en herinnering dat hun jonge levens ertoe doen.”

Huis-aan-huiscollecte 2021: doet u (weer) mee?

Met meer dan 5.500 collectanten, online en fysiek, en bijna 500 collectecoördinatoren in zo'n 650 plaatsen heeft de eerste landelijke huis-aan-huiscollecte van Kerk in Actie eind vorig jaar maar liefst 540.000 euro opgebracht. Voor iedereen die hieraan heeft bijgedragen: hartelijk dank! Het geld is voor de opvang en zorg voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Ook probeert Kerk in Actie hen op een betere plek te krijgen. De collecte is erg positief ontvangen, zowel door collectanten als gevers. Mensen waardeerden het collectedoel en waren verrast dat de kerk zich van deze kant liet zien. Ook dit jaar is de huis-aan-huiscollecte weer voor vluchtelingenkinderen in Griekenland. Doe ook (weer) mee! Het duurt nog even, maar u kunt zich nu al aanmelden als collectant of collectecoördinator.

Meer informatie over de collecte op kerkinactie.nl/huisaanhuiscollecte.nl

Lees ook:

Andere verhalen