Denk na over de toekomst van uw gemeente

Veel gemeenten zijn bevangen door kramp vanwege de krimp. Hoe houden we het vol? Wat is onze toekomst? Maar de huidige visienota van de Protestantse Kerk zet deze ontwikkelingen wel in een ander perspectief:

Naar onze overtuiging komt het in onze tijd en context aan op ‘lege handen’, ontvankelijkheid, waakzaamheid en concentratie op God. We oefenen onszelf in een spiritualiteit van alertheid. De kerk is niet een bedrijf dat we moeten redden, de kerk leeft van verbondenheid met Jezus Christus; we volgen Hem. Daarom zeggen we niet: Jezus is daar waar de kerk is, maar: waar Jezus is, daar is de kerk. We strekken ons uit om daar te zijn waar Jezus is. (...) De kerk leeft van genade. We beginnen de visienota met deze bevrijdende grondtoon.

Dit perspectief geeft ontspanning in een situatie van gemeente-zijn, die nogal eens leidt tot verkramping. Ontspanning, niet vanuit optimisme, maar vanuit verwachting en hoop. En vanuit dit perspectief geloven we ook dat het zin heeft om bezig te zijn met de toekomst van de gemeente.

Nieuw Kerkelijk Peil: onderzoek in de gemeente

De methode Nieuw Kerkelijk Peil is een instrument dat gemeenten helpt in hun oriëntatie op de toekomst. Er zijn verschillende mogelijkheden om met deze methode aan de slag te gaan.

• Gemeenten kunnen met een digitaal werkboek zelfstandig een route met dit onderzoeksinstrument lopen.
  • Gemeenten die meer willen weten van de methode kunnen een online webinar volgen.
  • Gemeenten die na het volgen van het webinar vervolgstappen willen zetten kunnen gebruik maken van een aanbod van workshops.

Tot en met de zomer wordt er gewerkt aan de verbetering van het systeem, de vragenlijsten en de profielen. Gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die dat biedt? Plan dan de deelname in september of oktober 2024.

Klik hier voor meer informatie over deze mogelijkheden

Werkboek 'Toekomstgericht gemeente-zijn'

Voor gemeenten die aan de slag willen met het diagnose-instrument Nieuw Kerkelijk Peil is het werkboek ‘Toekomstgericht gemeente-zijn’ beschikbaar. Het werkboek helpt gemeenten om met behulp van dit instrument een pad uit te zetten naar de toekomst. Hoe zo'n pad er precies uitziet, verschilt per gemeente. Wat voor iedere gemeente geldt, is dat dit proces drie fases kent: voorbereiding, uitvoering en verwerking. De gemeente kiest zelf hoe intensief ze de verschillende fases inricht.

Het werkboek bestaat uit twee delen. Deel 1 biedt achtergrondinformatie over Nieuw Kerkelijk Peil en maakt met praktijkvoorbeelden duidelijk hoe het werken met deze gemeentescan eruit ziet. Deel 2 bevat werkvormen en werkbladen als handvatten tijdens het proces van voorbereiding, uitvoering en verwerking van Nieuw Kerkelijk Peil.

Het werkboek ontvangen? Vraag het digitale werkboek aan met de knop hieronder.

Vraag het werkboek aan!

Verdieping