Een kerkelijk noodfonds oprichten, hoe doe je dat?

In tientallen plaatsen in ons land zijn kerken betrokken bij een (inter)kerkelijk noodfonds, dat tijdelijk financiële of materiële hulp biedt aan mensen die te maken hebben met geldnood. Hoe gaat het oprichten van zo'n noodfonds in zijn werk?

Een noodfonds biedt tijdelijk financiële of materiële hulp aan mensen die te maken hebben met geldnood, bijvoorbeeld door het niet op tijd ontvangen van een uitkering. De meeste noodfondsen werken interkerkelijk.

Voordelen gezamenlijk noodfonds

Waar gekozen is voor een interkerkelijk noodfonds wordt een aantal voordelen genoemd.

• Er is één aanspreekpunt voor zowel hulpvragers als lokale overheid en maatschappelijke organisaties.
  • Het fonds wordt gezamenlijk voorzien van financiële middelen.
  • Samen is er een groter netwerk voor het werven van vrijwilligers.
  • Gezamenlijk wordt meer deskundigheid opgebouwd en worden de partners in het fonds een serieuze gesprekspartner op het gebied van armoede in de burgerlijke gemeente.
  • Het bevordert de samenwerking tussen de kerkelijke gemeenten.

Tips

1. Wacht niet tot alle kerken in de omgeving mee willen doen; start gewoon met de kerken die enthousiast zijn.
  2. Probeer zo veel mogelijk samen te werken en te netwerken, zodat het eenvoudig is om door te verwijzen.
  3. Namens een noodfonds lukt het beter om ingangen te vinden bij de lokale overheid om structurele oorzaken van armoede te bespreken.

Stappenplan

In de ideeënbank is een stappenplan te vinden hoe een noodfonds op te richten: