Vergaderopening met als thema 'Veilige gemeente'

Pijl naar links Ideeën

Doel

• bewustwording van de broosheid van veiligheid;
  • bewustwording van de individuele ervaring van (gebrek aan) veiligheid

Open met het hardop laten lezen van de volgende tekst:

Marijke: “Ik had mijn man verloren en was behoorlijk van slag. Ouderling A. kwam vaak langs en ik had goede gesprekken met hem. Maar hij werd steeds vrijpostiger. Hij kwam op onverwachte momenten, liep binnen door de achterdeur en omarmde me bij het afscheid. Ik vond het raar maar ook wel fijn. Bovendien, hij is getrouwd. Vorige week kwam hij weer onaangekondigd en begon me te zoenen en aan me te zitten. Ik wist niet wat me overkwam. Kwam het door mij, heb ik een verwachting gewekt? Ik schaamde me dood en durfde niet meer naar de kerk te gaan. Dat zat me toch niet lekker. Op een dag heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en heb een afspraak met de predikant gemaakt. Hortend en stotend deelde ik iets van mijn verhaal. De predikant luisterde. Vervolgens zei hij dat ik er zelf ook wel een aandeel in had. Dat ik hem niet heb tegengehouden. De predikant snapte er niks van: het is zo’n goede ouderling, die weet echt wel wat hij wel en niet kan doen. Hij vond dat de ouderling en ik het samen moesten oplossen. Toen ik buiten stond was ik bang en in de war. Ik wist het allemaal niet meer. Ik ga nooit meer naar de kerk!”
(Bron: Esther Veerman estherveerman.wordpress.com)

Iedereen neemt in stilte een minuut of vijf de tijd om individueel onderstaande vragen te beantwoorden. Bespreek ze vervolgens met elkaar.

1. Als we ons proberen te verplaatsen in Marijke, hoe zal zij zich mogelijk gevoeld hebben toen de predikant zei dat de ouderling en zij het zelf moesten oplossen?
  2. Als we ons proberen te verplaatsen in de predikant, hoe zal hij zich gevoeld hebben toen hij het verhaal van Marijke hoorde?
  3. En hoe zou hij zich gevoeld hebben toen hij de ouderling daarna een keer tegenkwam?
  4. Wat had Marijke nodig gehad om zich gehoord te voelen? Welke houding, woorden, gedrag of iets anders van de predikant waren passender geweest?
  5. Wat had de predikant zelf nodig gehad om meer adequaat te reageren?
  6. Besteed de laatste tien minuten aan de volgende twee vragen naar aanleiding van de casus.
  7. De veiligheid in een gesprek kan soms heel kwetsbaar zijn. Hoe doen wij dat zelf eigenlijk?
    Hoe dragen wij zelf bij aan de veiligheid in de omgang?
  8. Wat hebben wij zelf nodig om bij te dragen aan een veilige setting in de omgang met gemeenteleden?

Als kerkenraad actief bezig met het thema 'Veilige gemeente'?
Bekijk de themapagina 'Veilige gemeente'