Jaarthema 2023-2024 ‘Ga mee!’

Samen getuigen van geloof, hoop en liefde

Met dit jaarthema worden gemeenten van de Protestantse Kerk uitgedaagd om samen op te trekken met andere gelovigen en mensen van goede wil. Scriba René de Reuver: “De kerk van Christus is kleurrijker dan we denken. Die diversiteit maakt dat het evangelie in alle talen en alle culturen doorklinkt. Door elkaar als volgelingen van Jezus te zoeken en de hand te reiken, zijn we gezamenlijk krachtige getuigen van Gods goedheid in de wereld. Ik wil gemeenten daarom uitdagen om contact te leggen met andere christenen in de eigen omgeving en te verkennen hoe je samen Gods liefde kunt leven.”

Lees meer achtergrondinformatie bij dit jaarthema

Een prachtig 'Onze Vader'

In deze video spreken mensen Nederlands (Nederland), Spaans (Colombia), Roemeens (Moldavië), Hindi (India), Geez (Eritrea), Aramees (Syrië), Frans (Congo), Oekraïens (Oekraïne) en Arabisch (Syrië) én de Nederlandse gebarentaal. Met dank aan voorgangers, pastores en gemeenteleden van diverse (migranten-) kerken in Utrecht, Delft (Nederland), India, Moldavië, Colombia en Oekraïne. Dit is een video van de Protestantse Kerk in Nederland/ Kerk in Actie.

Materiaal bij jaarthema

Materiaal voor startzondag is onderaan te vinden

Gespreksmateriaal 'Ga mee!'
Dit gespreksmateriaal biedt gespreksstof voor vier avonden en sluit aan bij het jaarthema ‘Ga mee! - Samen getuigen van geloof, hoop en liefde’.

Avond 1 gaat over het Onze Vader als gebed van de wereldkerk.
Avond 2 gaat over de veelkleurigheid van de kerk naar aanleiding van Efeze.
Avond 3 gaat over gerechtigheid voor iedereen, wit en zwart.
Avond 4 gaat over gerechtigheid voor iedereen, een menswaardig bestaan zonder uitbuiting.

Met dit gespreksmateriaal kunnen kerkenraden, groeigroepen, Bijbelkringen en jeugdraden het thema gezamenlijk doordenken en beleven.

Bekijk het gespreksmateriaal

Ga mee! - de musical
Verhalenverteller Kees Posthumus en accordeonist Juul Beerda presenteren een voorstelling bij het jaarthema van de Protestantse Kerk in Nederland: ‘Ga mee!’ Een musical op maat, geschreven voor jouw gemeente!

Musicalavond in jouw gemeente aanvragen

Seizoenspakketten
Seizoenspakketten bestaan uit programma’s, methoden, spellen en werkvormen voor het hele kerkelijke seizoen, passend bij het jaarthema van de Protestantse Kerk, voor verschillende leeftijden en verschillende ontwikkelingsfasen.

Jonge kinderen (4-8 jaar) | Oudere kinderen (9-12 jaar) | Tieners (13-16 jaar) | Jongeren (16+)

Bekijk alle seizoenspakketten

Kliederkerk: Ga je mee? - Samen ontdekken we de kerk!
Paulus schrijft in de Korinthebrief dat de kerk is als een lichaam. Ga mee! En ontdek met elkaar wat dit betekent.

Bekijk het programma

Missionaire geloofscursus 'Vieren'
Vieren is een cursus om (jonge) mensen kennis te laten maken met christelijk geloven, aan de hand van de feestdagen. Van Kerst tot Hemelvaart.  Deze cursus aanbieden? Meld je nu aan, zodat lokale cursusgroepen in het nieuwe seizoen kunnen start.
Meer informatie en aanmelden cursus Vieren

Actielanden

Betrokken bij wereldwijde werk van de kerk
Het jaarthema nodigt gemeenten uit om (nog meer) stil te staan bij de kerk wereldwijd. Om gemeenten hierbij van dienst te zijn, biedt Kerk in Actie gemeenten de mogelijkheid om je voor langere tijd te verbinden aan een kerk in een ander land.
Meer informatie over 'actielanden'

Tips contact migrantenkerken

In contact komen met migrantenkerken
De kerk wereldwijd is in Nederland onder handbereik. Hoe kom je in contact met een migrantenkerk in jouw omgeving? Lees dit achtergrondverhaal voor nuttige tips.
Bekijk deze tips

Inhoudsopgave visienota Protestantse Kerk

Visienota 'Van U is de toekomst'
Dit jaarthema is gebaseerd op het hoofdstuk 'Kinderen van één Vader' uit de visienota van de Protestantse Kerk. Deze visienota verwoordt waar de Protestantse Kerk zich in deze tijd en situatie toe geroepen weet.

Visienota lezen? Dat kan!
Visienota downloaden Visienota aanvragen

Voorstelling 'In Gods naam'
De theatervoorstelling 'In Gods naam' door Bastiaan Ragas sluit aan bij het jaarthema ‘Ga mee!'. Het biedt een uitgelezen kans om elkaar als gemeenteleden buiten de kerkelijke setting te ontmoeten en je te laten raken, zowel door het verhaal van een ander als door verhalen uit de Bijbel.
Kom naar de voorstelling

Afbeelding 'Kinderen van één vader'

Illustratie 'Ga mee!'

• Lijn: Vader- en kinderhand zijn getrokken uit één lijn, onlosmakelijk verbonden. Symbool voor het verbond van God met de mens en daarin met de hele kerk.
  • De hand van de Vader komt naar beneden. De hand van het kind reikt omhoog, in overgave en aanbidding.
  • Bloed en waterdruppel vloeien samen. Het symbool van het offer en de doop. Omgekeerd vormt het een hartvorm. Het symbool van liefde.

Download illustratie 'Ga mee!'

Liturgische suggesties

Op theologie.nl worden meer suggesties toegevoegd.

Video gebed 'Onze Vader' in vele talen
Het Onze Vader wordt gebeden door christenen wereldwijd in hun eigen taal. Ook gebarentaal. Deze video kan bijvoorbeeld vertoond worden in de startzondagkerkdienst om zo samen met christenen wereldwijd het gebed te bidden dat Jezus ons leerde.
Bekijk de video op YouTube

Video lied 'In Christus is noch west noch oost'
Lied 969 uit het Liedboek, gezongen door de Petrus-band. Dit lied hoort bij het jaarthema 2023-2024: 'Ga mee!'

Bekijk video op YouTube

Ideeën uit het land
Laat je inspireren door de startzondag-ideeën van andere gemeenten. Lees wat ze in Castricum, Heerde, Lexmond etc. van plan zijn te gaan doen.

Op de hoogte blijven van nieuwe suggesties bij het jaarthema?
Abonneer je op de wekelijkse nieuwsbrief.