subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Overdenking: Eenzaamheid

‘Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde’ is het jaarthema van de Protestantse Kerk. In Amsterdam-Zuidoost laten 13 kerkgemeenschappen zien hoe zij dat samen doen. Een uitdaging voor ons om niet op onszelf te blijven maar elkaar te zoeken, vindt ds. René de Reuver.

Het is mooi om jezelf te kunnen zijn en zelf je leven te kunnen bepalen. Het is prachtig als alles voor de wind gaat en het leven je toelacht. Maar als het leven tegen zit? Je moet er toch niet aan denken dat je er dan helemaal alleen voor staat. Eenzaamheid: het is een van de grootste kwalen van onze tijd. Misschien herken je het: niemand die naar je omziet of in je geïnteresseerd is.

Alleen met gelijkgezinden

Eenzaamheid is ook: alleen met gelijkgezinden, mensen die net zo denken als ik. Is dat de makke van onze tijd? We zien het in de politiek: 21 partijen die zichzelf profileren, los van de andere. Alleen zijn met gelijkgezinden, los van anderen, leidt tot verkruimeling van het leven en vormt een bron voor polarisatie. Als kerk weten we hier ook alles van.

Er voor elkaar zijn

Is er kruid gewassen tegen eenzaamheid, tegen de illusie van zelfredzaamheid en het eigen gelijk van mij, mijn partij, mijn kerk? Ja, Goddank! Op de eerste bladzijde van de Bijbel lees je al dat de mens niet bedoeld is om alleen, eenzaam te zijn. We zijn elkaar gegeven om samen te leven, leven te delen. Om er voor elkaar te zijn.

Elkaar zoeken

Dit seizoen is het jaarthema van de Protestantse Kerk: ‘Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde.’ Kortom, blijf niet alleen! Niet alleen omdat je het in je eentje niet redt. Maar ook omdat de rijkdom van het leven te groot is voor jou en mij alleen.

In het gebouw van de Nieuwe Stad in Amsterdam-Zuidoost laten 13 kerkgemeenschappen zien hoe zij dat doen. Ze delen de kosten en dat is handig, maar vooral getuigen ze samen van geloof, hoop en liefde. Zo dagen deze 13 heel verschillende geloofsgemeenschappen - cultureel en spiritueel - ons uit om niet op onszelf te blijven maar elkaar te zoeken.

Niet in mijn eentje

Mij inspireert een oproep uit een brief uit de eerste eeuw van onze jaartelling. Een oproep aan christenen in Efeze, Turkije, om zich samen met andere christenen te verwonderen en te genieten van de liefde van Christus. Hij liet geen mens aan zijn lot over. Gaf uit liefde zijn leven voor anderen.

Het wonder van de liefde, zeker van die van Christus, vat ik niet in mijn eentje. Om er iets van te peilen heb ik andere mensen nodig. Anderen! Geen kopieën van mijzelf. Mensen die mij laten ontdekken wat ik uit mezelf niet zie. Waardoor het mysterie van de liefde groter wordt.

Deze overdenking komt uit een aflevering van Petrus in het land (23 september 2023). Luister ook naar het lied uit deze aflevering:

Lees hier meer over het jaarthema van 2023-2024: Ga mee!

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

KRO-NCRV