subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Nieuwe vormen, nieuwe kansen

Jan (65) hoorde als 14-jarige de dominee uitvoerig vertellen over de Catechismus. Iris (14) kijkt tijdens Alpha Youth met leeftijdsgenoten naar prikkelende filmpjes. Jan: “Als ik jou hoor, ben ik wel jaloers!” Een tweegesprek.

Ze komen elkaar niet wekelijks tegen in de Ichthusgemeente in Emmen, Jan en Iris. Iris gaat niet elke zondag naar de kerk. “Mijn moeder heeft een bed & breakfast en kan dus niet altijd weg. Maar als zij gaat, ga ik mee - ook nu ik niet meer verplicht mee moet.” Jan zit wél elke week in de kerk. “Als ik niet ga, mis ik het. Ik haal er toch iedere keer wat uit. Iets uit de preek, een mooie tekst, een gesprek na de dienst … Achteraf denk ik altijd: het was goed om te gaan.”

Als jongetje van een jaar of vier ging Jan al naar de Ichthuskerk, tot zijn ouders verhuisden. Zo’n 35 jaar geleden kwam hij met zijn gezin weer in de gemeente terug. Er is inmiddels wel wat veranderd. “Toen ik hier als klein jongetje kwam, waren er nog twee diensten op één zondag. En die zaten ook echt vol. Nu is er nog één dienst en de gemeente is behoorlijk vergrijsd geraakt.”

Jan Bal en Iris Brans zijn allebei lid van de Ichthusgemeente in Emmen. Jan heeft 42 jaar in het onderwijs gewerkt en is sinds kort gepensioneerd. Hij is getrouwd en heeft drie kinderen en een kleindochter. Iris zit in de derde klas van het vwo+ en woont met haar ouders en broer in Valthe.

Doe-gemeente

Hoewel er minder jongeren in de kerk te vinden zijn, gebeurt er nog genoeg in de Ichthusgemeente: er is onder andere een gebedsgroep, een klusgroep, een gespreksgroep en een dansgroep. En Jan en Iris leerden elkaar kennen tijdens de voorbereidingen voor de musical ‘Judas’, waaraan maar liefst tachtig mensen meewerkten. De uitvoering was met Pasen 2017 in de Ichthuskerk.

Jan voelt zich erg thuis in zijn ‘doe-gemeente’. “Inmiddels ken ik hier heel veel mensen. Maar dat is voor jou misschien anders, Iris?” “Ik ga wel elke week naar de club”, reageert Iris. “Dan praten we met elkaar en doen we spelletjes.” “Bij Gerrit en Ans?” zegt Jan verrast. “Daar gingen mijn kinderen ook al heen! Gaan jullie ook nog steeds elk jaar naar Ameland?” Iris knikt: “Ja, we stappen dan op vrijdagmiddag met een hele groep op de boot. En dan slapen we in een clubhuis.” Jan herinnert zich de verhalen van zijn dochters nog goed. “Met als hoogtepunt het kampvuur?” “Ja, op het strand, in het donker. En de dominee komt langs voor een kerkdienst.”

Catechisatie nieuwe stijl

Sinds kort gaat Iris naast de club ook naar Youth Alpha, waar kernvragen rondom het christelijk geloof worden besproken. “We kijken dan eerst naar een filmpje. Gisteren kregen we de vraag: als je één vraag aan God zou mogen stellen, welke zou dat dan zijn? Toen kwamen we op de vraag: Hoe ziet de hemel eruit? Helemaal wit, zoals in films? En denk je nog terug aan je oude leven op aarde?”

“Wat een moeilijke vraag”, reageert Jan. “Ik geloof wel dat de hemel er is, maar je kunt je er maar moeilijk een voorstelling van maken. Wat leuk trouwens, die filmpjes. Bij ons draaide catechisatie om de Catechismus. We zaten dan met zo’n twintig tot vijfentwintig kinderen om de dominee heen, die de hele tijd aan het praten was. Dat vond ik niet leuk, maar ja, we móésten van onze ouders naar catechisatie, dat hoorde erbij.”

Iris luistert aandachtig. “Dat klinkt heel anders dan nu.” “Ja, als ik jou hoor, ben ik wel jaloers”, lacht Jan. “Op hoe het nu gaat met de club, Alpha, de musical … En mooi dat je daar allemaal aan meedoet.”

Sprankelend

Dan komt het gesprek op de ‘grijze hoofden’ in de wekelijkse kerkdienst. “Ik zit nu in de commissie ‘Toekomst van Ichthus’”, vertelt Jan. “Daarin denken we met elkaar na hoe we de gemeente levend kunnen houden, hoe het hier sprankelend blijft.” Eén of twee keer per jaar worden er tegenwoordig jeugddiensten georganiseerd. Iris is daar blij mee. “Als je jonger bent, begrijp je niet alles van een normale kerkdienst, en dan is het best saai. In de jeugddiensten gaat het meer over het nu, over je eigen leven.”

“Zou je vaker van die diensten willen?” vraagt Jan. “Ja, eigenlijk wel”, reageert Iris. “We hebben al een paar keer een quiz met de gemeente gedaan, via de website Kahoot! Dat vond ik erg leuk.” Die nieuwe vormen bieden kansen, beaamt Jan. “Ook al is het aantal kinderen kleiner geworden, we kunnen de dingen voor hen wel leuker maken.”

Op 8 februari vond Petrus Vertelt plaats in Emmen. Benieuwd naar de vertelde verhalen? Beluister ze via Spotify of kijk op www.petrusvertelt.nl.

Word gratis abonnee

Petrus gratis in de brievenbus?

Foto's: Jaap Schuurman | Tekst: Jedidja Harthoorn