subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Kerkherstel geeft Syriërs hoop en moed om leven weer op te pakken

Met een speciaal herstelfonds helpt Kerk in Actie verwoeste kerken en kerkelijke gebouwen in Syrië te herstellen. Een herbouwde kerk geeft Syriërs hoop en moed om terug te keren en het leven in eigen dorp of wijk weer op te pakken.

Kerkklokken luiden

Kerken spelen een centrale rol in dorpen en steden in Syrië. In tijden van nood zet de kerk haar deuren open om iedereen - ongeacht afkomst of geloof - te helpen met voedsel en onderdak. “We zagen het na de aardbeving in februari van dit jaar”, vertelt Dick Loendersloot, relatiebeheerder Midden-Oosten bij Kerk in Actie. “Overal in het zwaar getroffen Aleppo luidden direct al de kerkklokken. Het teken dat de kerk een plaats was waar mensen naartoe konden om te schuilen en hulp te ontvangen.”

Herstel van gemeenschap

Samen met de Raad van Kerken in het Midden-Oosten (MECC) werkt Kerk in Actie al jaren aan het herstel van kerken, scholen en kerkelijke instellingen die tijdens de burgeroorlog verwoest zijn. “Herstel van de kerk is herstel van de gemeenschap”, aldus Loendersloot. “Als de kerk er weer is, komt ook het sociale leven weer op gang. En dat geeft mensen moed om terug te keren naar wat eerder hun woonplaats was, en het leven daar weer op te pakken.”

Op tal van plekken zijn kerken en aanverwante gebouwen hersteld in de afgelopen jaren. Dat ging niet altijd even makkelijk. De zware economische crisis, de internationale sancties en de hoge inflatie zorgden ervoor dat er nauwelijks bouwmaterialen zijn en dat ze onbetaalbaar werden.

In oude glorie

Wilbert van Saane, uitgezonden medewerker van Kerk in Actie in het Midden-Oosten, reisde een paar maanden geleden langs een aantal plaatsen waar kerken en kerkelijke gebouwen in oude glorie hersteld zijn. In Kessab, een dorpje in de heuvels in het uiterste noordwesten van Syrië, zag hij hoe belangrijk het herstel van kerkgebouwen is voor de inwoners. “De arme, agrarische gemeenschap is de klap van alle verwoestingen nog niet te boven. De herbouw van hun geliefde kerk had echt prioriteit voor de inwoners. Het geeft hun hoop en moed in alle ellende.” Dankzij het herstelfonds is ook het culturele centrum in het dorp in traditionele stijl hersteld. Hier zullen binnenkort de muziek- en computerlessen worden hervat.

Hart onder de riem

Dick Loendersloot merkt dat het de Syriërs kracht geeft nu hun kerken en kerkelijke gebouwen langzamerhand weer in gebruik genomen worden. “Als Protestantse Kerk laten wij met dit herstelfonds onze solidariteit met de Syrische kerken zien. Dit doen we op een oecumenische manier, zonder onderscheid te maken tussen de verschillende kerkelijke groeperingen. Dat waardeert men enorm in Syrië.” Wilbert van Saane kan dit beamen. “Ondanks de tegenslagen verrijzen de oude gebouwen weer, zodat christenen weer kunnen samenkomen om te bidden, het Woord te horen en om de sacramenten te vieren. Door het herstelfonds kunnen wij vanuit Nederland onze broeders en zusters in Syrië een hart onder de riem steken.”

Geef voor herstel van kerken in Syrië

>> Meer informatie over het herstelfonds van Kerk in Actie is te vinden via kerkinactie.nl/kerkensyrie.

Lees ook hoe Syrische kerken onverminderd noodhulp bieden aan slachtoffers van de aardbeving: