Kerken in Zeist bundelen ideeën rond The Passion

The Passion komt op donderdag 28 maart naar Zeist. Reden voor kerken in die plaats om hun krachten en ideeën te bundelen om rond dit evenement present te zijn. Het interkerkelijk platform ‘Geloven in verbinding’ werd opgericht.

Toen bekend werd dat The Passion in 2024 naar Zeist zou komen, kwamen Geeske Donze en Annemarie Bijl met het idee om een platform op te richten dat kerken, initiatieven en individuen aan elkaar verbindt in hun ideeën en verlangens rond The Passion. “Want wat je ook van The Passion vindt”, zegt Donze, “het is het verhaal van het evangelie. We vonden het onverteerbaar als de Zeister kerken niet present zouden zijn bij dit evenement. We hebben ‘Geloven in verbinding’ opgericht, het wordt ondersteund door de Raad van Kerken.”

Centrale plek

Het platform benaderde meer dan 20 kerkgenootschappen in Zeist. Er bleek veel goede wil voor het plan om elkaar als kerken op te zoeken. Veel kerken waren ook enthousiast om iets te doen rond The Passion. Slechts enkele waren afhoudend omdat ze niet veel betrokkenheid voelen bij dit evenement.

In januari werden drie bijeenkomsten gehouden om ideeën en verlangens te delen. “Het was hartverwarmend om te zien dat vanuit zo veel verschillende kerkverbanden mensen met elkaar aan tafel zaten”, zegt Donze. “En zij zeiden op hun beurt het fijn te vinden dat er een centrale plek is van waaruit we met elkaar iets kunnen organiseren.”

Elkaar versterken

Hans Bosker, gemeentelid in de protestantse Bethelkerk en betrokken bij de Alpha Cursus in zijn wijkgemeente, vindt ‘Geloven in verbinding’ heel bemoedigend. “Door zo’n platform ben je op de hoogte van wat andere kerken doen en kun je naar elkaar verwijzen. En om in aanloop naar The Passion met enige regelmaat in de lokale media te komen, is het fijn om daarover met elkaar te brainstormen, en verschillende initiatieven onder de aandacht te kunnen brengen. We versterken elkaar.”

In gesprek

Op de bijeenkomsten in januari werden vanuit verschillende kerken ideeën gelanceerd. Donze, die zich als kerkelijk werker voor de Protestantse Gemeente Zeist richt op jeugd en gezin, vertelt dat jongeren in de gemeente enthousiast zijn gemaakt om tijdens The Passion in het publiek te staan of mee te lopen, en dan gaandeweg met mensen in gesprek te gaan over de persoon van Jezus. “Daarna kunnen mensen, als ze dat willen, terecht in een van onze kerkgebouwen. Buiten plaatsen we een groot, verlicht Passion-kruis, in de hoop dat dat mensen trekt om naar binnen te gaan.”

Kijkavond en Alphacursus

Bosker noemt het plan van zijn gemeente om een Alphacursus te starten. “Dat wilden we  vanaf februari doen, maar in verband met The Passion hebben we besloten om de startdatum op te schuiven, in de hoop dat mensen geïnteresseerd raken in de persoon van Jezus en aanhaken. Dan hebben we meteen een cursus in de aanbieding.” Boskers gemeente zet op de avond van Witte Donderdag de kerkdeuren open en organiseert een kijkavond. “Na het gezamenlijk kijken naar The Passion gaan we met de aanwezigen in gesprek over de persoon van Jezus. We gebruiken daar het aangeboden materiaal voor. Ik hoop vervolgens op een flinke aanmelding voor de Alphacursus.” Op een van de avonden in januari bleek de Oosterkerk ook plannen voor een Alphacursus te hebben. “We zijn in gesprek om dit samen aan te bieden.”

Kans voor de kerk

Is het een missionair verlangen dat Bosker drijft rond The Passion, Donze noemt haar verlangen oecumenisch. “Een verlangen naar onderlinge verbinding, we zijn als kerkgenootschappen immers elkaars broeders en zusters, leden van hetzelfde lichaam, reisgenoten. Ik zie ‘Geloven in verbinding’ als een nieuwe kans voor de kerk. Op een van de avonden in januari zei iemand: ‘Kunnen we niet rond Pasen met elkaar een openluchtdienst organiseren?’ Toen zei het Leger des Heils: ‘Maar zo’n dienst is er al, iedereen is welkom.’ Hopelijk is 'Geloven in verbinding' het begin van iets groters.”

Lees hier hoe je een kijkavond kunt organiseren in jouw gemeente: