Startzondag & Jaarthema

2024/2025 - Als nieuw!

Materiaal en ideeën voor gemeenten voor startzondag en bij het jaarthema.

Materiaal voor kerken startzondag en jaarthema

2024/2025 - Als nieuw! Leven in het licht van Gods Koninkrijk

We kijken uit naar het koninkrijk van God. Tegelijkertijd zien en ontdekken we ook tekenen van het koninkrijk in het hier-en-nu. Het komt, maar het is er ook al. We proberen er gestalte aan te geven door het goede te doen. Deze levenshouding wordt gevoed door bidden, zingen en vieren. Lees meer hierover

Afbeelding jaarthema 'Als nieuw'

Gespreksmateriaal 'Als nieuw!'

In deze vier gesprekshandleidingen staat bezinning op het koninkrijk van God centraal. Deze handleidingen zijn bedoeld om te gebruiken in (bestaande) gespreksgroepen of bijbelkringen.

Meer over gespreksmateriaal jaarthema

Bijbelquiz

Bijbelquiz 'Als nieuw!'

Wat weet jij van bijbelverhalen over het koningschap van Jezus en het Koninkrijk van God. Speel deze bijbelquiz op startzondag of een ander moment. Voor alle leeftijden.

Meer over bijbelquiz jaarthema

Sirkelslag

Spellen voor kinderen en jongeren

De interactieve spellen Sirkelslag (september/oktober), Kerstchallenge (november/december) en de Paaschallenge (maart/april) sluiten ook aan bij het jaarthema. Ideaal om te spellen met kinderen en jongeren uit de kerk.

Sirkelslag | Kerstchallenge | Paaschallenge

Illustratie jaarthema Als nieuw

Illustratie 'Als nieuw!'

• Gouden hart en de kroon worden tegelijk vasthouden. Waar hart en handen bij elkaar komen, gebeurt er iets.
  • Handen reiken naar elkaar. Het geloof handen en voeten gevend. Handen in gebed.
  • De witte lijn is een kroon, maar tegelijkertijd een kring van mensen die met elkaar verbonden zijn, samen zingen, samen bidden.
  • Schaduwlijn met gebogen hoofden: Elkaar steunen in vreugde en verdriet.

Download illustratie Als nieuw!

Liturgische bloemschikking bij startzondag

Voor de startzondag is een prachtige voorbeeldschikking gemaakt die aansluit bij de lezing uit Matteüs 20, 1-16.

Download bloemschikking jaarthema

Preekschets en liederen

De gelijkenis de werkers in de wijngaard staat centraal bij dit jaarthema. Een preekschets van ds. Piet van Veldhuizen bij deze gelijkenis (Matteüs 20,1-16).

Download preekschets

Psalmen Anders 132a Hier zijn wij in uw koningsstad
HH 88 Zoek eerst het koninkrijk van God

Het Onze Vader
Het jaarthema raakt aan de zin 'Van U is het koninkrijk' uit het Onze Vader. Misschien mooi om deze video tijdens de dienst te laten zien.

Video Onze Vader alle talen

Inhoudsopgave visienota Protestantse Kerk

Visienota 'Van U is de toekomst'

Dit jaarthema is gebaseerd op het hoofdstuk 'Van U is het koninkrijk' uit de visienota van de Protestantse Kerk. Deze visienota verwoordt waar de Protestantse Kerk zich in deze tijd en situatie toe geroepen weet.

Visienota lezen? Dat kan!
Visienota downloaden Visienota aanvragen