Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Zo helpt Kerk in Actie vluchtelingen in Griekenland

Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen mensen op de vlucht, een onvoorstelbaar getal. Ook in Griekenland wachten nog altijd tienduizenden vluchtelingen in grote onzekerheid hun asielprocedure af. Kerk in Actie helpt hen met voedsel, kleding, zorg, onderwijs en waar mogelijk een betere plek.

Harde realiteit

We zagen het dit jaar dichtbij huis: Nederlanders zetten hun hart en huis open voor vluchtelingen uit Oekraïne. Je zou bijna vergeten dat ook in Griekenland de nood heel hoog is. Tienduizenden mensen die oorlog, honger en geweld in het Midden-Oosten en Afrika ontvluchten, hopen - vaak tegen beter weten in - op een goede toekomst voor hen en hun kinderen. De harde realiteit is dat ze vastlopen in verstikkende procedures en van alle kanten worden tegengewerkt. Programmaleider Kerk in Actie Karin van den Broeke: “We mogen als kerk onze ogen niet voor deze nood in Griekenland sluiten. Kerk in Actie blijft helpen, zo lang als het nodig is. We geven niet op.”

Een betere plek

Kerk in Actie zet zich samen met lokale kerken en partnerorganisaties in om vluchtelingen in Griekenland zorg, kleding, voedsel, onderwijs en waar mogelijk een betere plek te bieden. “Nog steeds verkeren duizenden vluchtelingen daar in grote nood,” vertelt Karin van den Broeke. “Mensen zitten op elkaar gepakt in onveilige kampen, minderjarige vluchtelingen zwerven soms maandenlang op straat. Gezinnen die het geluk hebben dat ze een flatje in Athene krijgen aangeboden, leven in grote armoede, afhankelijk van voedselhulp van de kerk.”

Nog niet veilig

Met niet meer dan de kleren die ze aan hebben, stranden elk jaar veel vluchtelingen op Lesbos. Waar ze hoopten eindelijk veilig te zijn, komen ze terecht in een onveilig, koud en nat vluchtelingenkamp. Partnerorganisatie Borderline biedt hun een pakket met eerste levensbehoeften en hygiëneartikelen. Kinderen kunnen lessen Grieks, Engels en wiskunde volgen op de speciale school voor vluchtelingen, hun ouders krijgen juridische bijstand bij de ingewikkelde asielprocedure.

Geen onderscheid

Partnerorganisatie Apostoli in Athene runt een aantal voedseluitdeelpunten in de Griekse hoofdstad Athene. Een paar keer per week staan er lange rijen voor de deur. Er wordt geen onderscheid gemaakt: zowel vluchtelingen als arme Grieken ontvangen levensmiddelen, genoeg om weer een paar dagen te overleven. “We willen mensen laten merken dat iedereen er voor God toe doet.”

Zorg en onderwijs in Athene

Partnerorganisatie Synyparxis runt 4 opvanghuizen voor minderjarige alleenreizende vluchtelingen in de Athene. Kwetsbare, getraumatiseerde tieners vinden hier een veilige plek waar ze kunnen wonen. Sommigen blijven hier kort, anderen tot ze 18 jaar zijn. Ze volgen er ook taallessen, computervaardigheden en krijgen medische zorg. “Alles wat we willen is hun hoop bieden op een beter leven.”

Dit deed Kerk in Actie in 2021:

• 238 minderjarige vluchtelingen kregen medische zorg en begeleiding in opvanghuizen in Athene, én konden meedoen aan sportactiviteiten.
  • 40 vluchtelingen kregen een cursus om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • 3.100 hygiënepakketten voor vluchtelingen werden uitgedeeld in opvangkampen.
  • 10.000 voedselpakketten voor vluchtelingengezinnen en arme Griekse families werden uitgedeeld in Athene.
  • 12.500 maaltijden voor vluchtelingen en dakloze Grieken werden verstrekt in Athene.

En verder:

• Kerk in Actie lobbyde bij de Nederlandse overheid om vluchtelingen een betere plek te geven.
  • Op Lesbos kregen vluchtelingen die aankwamen een pakket met eerste levensbehoeften, kleding, schoenen, medicijnen, en juridische bijstand.
  • Op Lesbos kregen vluchtelingenkinderen en in Athene alleenstaande minderjarige vluchtelingen onderwijs.

Geef voor vluchtelingenkinderen in Griekenland

Lees ook:

Over dit project

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen