Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Yabima biedt boeren en gezondheidswerkers coronahulp

Door de coronacrisis, die ook Indonesië hard treft, heeft partnerorganisatie Yabima haar activiteiten moeten aanpassen. Veel reguliere activiteiten kunnen niet plaatsvinden. Daarnaast wil Yabima de gemeenschappen waar ze werkt, ondersteunen in deze coronacrisis. Dat doet Yabima met onder andere met voorlichting, beschermingsmiddelen voor gezondheidswerkers en steun aan gezinnen waarvan de kostwinner door corona is overleden.

Vlak na de uitbraak van de coronapandemie hebben vrijwilligers van Yabima zes dorpsgemeenschappen bezocht om in kaart te brengen hoe het met mensen ging en waar zij behoefte aan hadden. Ook is Yabima gestart met het geven van voorlichting over hoe je besmetting met het virus kunt voorkomen, en stelde Yabima samen met de lokale (kerk)gemeenschappen gezondheidsprotocollen op om verspreiding van het virus tegen te gaan. Yabima heeft deze activiteiten uitgebreid met het geven van voorlichting over het belang van gezonde voeding, juist ook tijdens deze pandemie en ondersteunt groepen die een groot risico lopen op besmetting, zoals gezondheidswerkers, met beschermende kleding en middelen zoals handschoenen, mondmaskers en zeep. In totaal hing Yabima in 6 dorpen 36 voorlichtingsposters op, verspreidde ze 6.000 voorlichtingsfolders, deelde ze onder meer 8.470 mondmaskers, 40 liter vloeibare zeep uit en 110 voedselpakketten uit.

Ook biedt Yabima morele en praktische steun aan gezinnen waarvan de kostwinner is overleden, bijvoorbeeld met materialen om een kippenren te maken (zie foto) en daarmee inkomsten te genereren.

Blij met beschermende middelen

Mrs. Iis Nuramanah is gezondheidswerker en verloskundige in de gezondheidskliniek in een van de zes dorpen waar Yabima coronahulp biedt. Zij is erg blij met het gezondheidsprotocol en de beschermende middelen van Yabima. “Wij gaan dagelijks op bezoek bij mensen die gezondheidszorg nodig hebben, zoals zwangere vrouwen, ouderen of kinderen die ziek zijn. Voorheen kwamen mensen naar ons gezondheidscentrum toe, maar vanwege corona laten we mensen niet hierheen komen, maar bieden we gezondheidszorg aan huis. Dankzij de beschermende middelen die Yabima ons geeft, kunnen we ons werk blijven doen, op een zo veilig mogelijke manier. Daar zijn we uiteraard erg blij mee.

Over dit project

Het is niet eenvoudig om als boer in Zuid-Sumatra het hoofd boven water te houden. Veel boeren zijn arm en de verbouw van exportgewassen heeft de grond uitgeput. Yabima, de diaconale organisatie van de kerk van Zuid-Sumatra stimuleert boeren om voedselgewassen te verbouwen en hun land zo te bewerken dat de grond zich herstelt.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Kerk versterkt werk en positie van boeren (Zuid-Sumatra)