subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

“Wisten we maar wanneer deze verschrikkelijke oorlog voorbij is”

De oorlog in Oekraïne duurt nog altijd voort. Raketaanvallen verwoesten steeds meer infrastructuur, elektriciteit valt continu uit en de koude winter zorgt voor nog meer problemen. Noodhulpcoördinator Alex Savchuk: “Mensen weten niet of ze hun kinderen straks nog wel te eten kunnen geven.”

Afhankelijk van voedselhulp

Nu de koude winter in Oekraïne is aangebroken zijn de gevolgen voor de bevolking enorm: huizen blijven onverwarmd, er is onvoldoende drinkwater en de voedselvoorziening is in gevaar. Alex Savchuk, noodhulpcoördinator van Kerk in Actie-partner UEP in Dnipro, de derde stad van Oekraïne, merkt dat de problemen toenemen. Hoewel deze derde stad van Oekraïne voor de oorlog ruim een miljoen inwoners had en er nu naar schatting nog maar 200.000 mensen wonen, is de nood groot: “De stroom valt steeds uit, er is nauwelijks verwarming en veel mensen zijn afhankelijk van voedselhulp. We moeten alle zeilen bijzetten om iedereen - bewoners maar ook ontheemden die naar de stad zijn gevlucht - te kunnen helpen.”

Tekort aan generatoren

Er is een tekort aan alles in Oekraïne. Khrystyna Ukrainets, programmaleider bij UEP, weet bijna niet meer aan welke nood ze voorrang moet geven. “Werkelijk alles is prioriteit geworden hier. De problemen die de kou veroorzaakt staan wel op nummer 1. De wegen zijn onbegaanbaar hier in de winter, en dat bemoeilijkt de bevoorrading van de noodhulpcentra in het land. Daarnaast hebben we dringend generatoren nodig om mensen van warmte en elektriciteit te kunnen voorzien, maar ook kettingzagen zodat mensen hout kunnen zagen om het warm te kunnen stoken.” Ze zucht, omdat er zoveel onzeker is. “Wisten we maar wanneer er een einde zou komen aan deze verschrikkingen. We kijken er zo naar uit om ons land weer te kunnen opbouwen.”

De organisatie doet er alles aan om mensen in nood te kunnen helpen. Overal in het land worden gaarkeukens ingericht, maar ook mobiele ruimtes waar mensen even kunnen opwarmen en een kopje koffie of thee kunnen drinken. “Die zijn er nu vooral in de steden”, vertelt Khrystyna, “Maar we willen ze ook naar de meer afgelegen gebieden brengen. Ook daar is veel nood en eenzaamheid.”

Geen eten

In Dnipro heeft Alex zijn handen vol aan de dagelijkse noodhulp aan mensen op de vlucht en inwoners die - mede door de stroomuitval - zelf geen eten meer kunnen maken. “Mensen moeten zoveel tijd doorbrengen in schuilkelders, er is bijna geen normaal leven mogelijk. Daardoor is er veel wanhoop onder de bevolking. Mensen vragen zich af of ze hun kinderen nog wel te eten kunnen geven. Deze onzekerheid is niet lang meer vol te houden.”

Khrystyna kan dat beamen. “Er zijn steeds weer nieuwe aanvallen, we zitten in een vicieuze cirkel van geweld. Steeds meer elektriciteitsvoorzieningen raken beschadigd, is er soms geen water. Een steeds groter deel van de bevolking is voor hun levensonderhoud afhankelijk  van noodhulp. De komende maanden probeert UEP zoveel mogelijk generatoren te kunnen verspreiden in het land. “We hebben ze nodig voor de gaarkeukens, om het eten te kunnen bereiden. Daarmee kunnen we veel mensen helpen.”

Help mee

Bijna 18 miljoen mensen in Oekraïne hebben humanitaire hulp nodig. Kerk in Actie geeft noodhulp via lokale kerken en christelijke organisaties zoals UEP, die alles doen om de slachtoffers van de oorlog van voedsel, medicijnen, warmte en onderdak te voorzien.

Geef licht en hoop aan Oekraïne

Bid mee voor Oekraïne: