subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Westerhaar: in gesprek over kerkmuren heen

Samen in gesprek over geloofsonderwerpen, met mensen uit verschillende kerken in het dorp. Dat was een gedeelde wens van Piet (74) en Bjorn (26) uit Westerhaar, bleek eind 2018. Nu is er een oecumenische gespreksgroep in het dorp.

Het was een pittig gesprek, anderhalf jaar geleden. Wie is Jezus? Heeft bidden zin? Hoe moet het verder met de kerk? Piet Loendersloot en Bjorn Hartman uit de gereformeerde kerk in Westerhaar verschilden over veel onderwerpen van mening. Maar over één ding waren ze het roerend eens: er is meer gesprek nodig in de kerk. Om elkaar te leren kennen en van elkaar te leren. En dan het liefst over kerkmuren heen.

Meer dan koffiedrinken

Het idee liet de mannen niet meer los. Piet: “Naar aanleiding van het gesprek zijn Bjorn en ik nog eens bij elkaar gaan zitten. Later schoof ook onze predikant Wim den Braber daarbij aan. We hebben toen besloten een oecumenische gesprekgroep op te richten, met de naam ‘Levend geloof’.” Bjorn: “We wilden daarin de diepgang opzoeken. Elkaar vragen: wat geloof je, hoe geloof je, en vooral: wat doet God met je? Dus: méér dan gezellig aan tafel zitten, en koffiedrinken met een koekje.”

Engelen

Inmiddels telt de gespreksgroep 13 leden uit verschillende kerken en zijn er - voor de coronacrisis uitbrak - vier bijeenkomsten geweest. De avonden worden in stilte gestart. Piet: “Daarna wordt er een kaars aangestoken en leest iemand uit de groep de tekst: Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden (Mattheüs 20:18, red.). Vervolgens zingen we samen een lied. Aan het eind van de avond wordt de kaars weer uitgeblazen, nadat een van de deelnemers heeft afgesloten met iets van een gedicht of gebed.” De gespreksonderwerpen mogen de aanwezigen zelf aandragen. “Na de eerste kennismakingsbijeenkomst hebben we gesproken over ‘de blijdschap van het geloof’, over de ontstaansgeschiedenis van het Oude Testament en vervolgens over de ontstaansgeschiedenis van het Nieuwe Testament. Die avonden werden geleid door Wim den Braber. We willen ook nog graag een keer een emeritus predikant uitnodigen om wat te vertellen over de wereld van de engelen, daar is ook veel belangstelling voor vanuit de groep.”

Vertrouwen en openheid

De groep is divers qua leeftijd en geloofsovertuiging. Piet: “Dat maakt de gesprekken juist interessant. Omdat er een sfeer van vertrouwen en openheid is, durft iedereen wel iets van zijn geloof en levensvisie te delen. Voor ieders mening is respect.” Het was in het begin wel even aftasten, geeft Bjorn toe. “Maar als je jezelf openstelt, merk je dat anderen ook doen. En als je ervaart dat anderen naar jouw verhaal of mening luisteren, wil je ook graag luisteren naar hún verhalen.” Hij vindt het mooi om met christenen uit verschillende gemeenten bij elkaar te zitten. “Iedereen geeft weer op een andere manier uiting aan zijn of haar geloof.”

De deelnemers van de gespreksgroep zijn nog niet uitgepraat: in het najaar hopen ze de draad weer op te kunnen pakken. Belangstellenden zijn welkom om aan te schuiven, aldus Bjorn. Piet: “Het is echt de moeite waard. Ik merk dat de nieuwe kennis en inzichten die ik opdoe, helpen om mijn horizon te verbreden en mijn geloof meer diepgang te geven.”

Lees hier het eerste interview met Piet en Bjorn:

Word gratis abonnee

Petrus gratis in de brievenbus?

Foto: Jaap Schuurman