“Werken voor de kerk heeft mijn perspectief verbreed. Geloven stopt niet bij de grens.”

Wilma Wolswinkel (34) kan haar vleugels uitslaan als relatiebeheerder bij Kerk in Actie. “In mijn werk onderhoud ik nauwe contacten met kerken en organisaties in het Midden Oosten. We kunnen veel leren van kerken in het buitenland. God werkt immers wereldwijd: wij hoeven alleen maar aan te haken. "

“Geloven stopt wat mij betreft niet bij de grens. In landen als Libanon, Israël en Palestina en de Golfstaten helpen wij christelijke gemeenschappen zichtbaar te zijn in hun omgeving. Als kerk moet je je vooral niet opsluiten in je eigen gebouw. Dat zou echt zonde zijn. En dat is juist ook iets wat we kunnen leren van heel veel kerken in het buitenland. God werkt wereldwijd en wij hoeven alleen maar aan te haken.”

Volop aanwezig in de samenleving

Werken voor de Protestantse Kerk heeft mijn perspectief verbreed, vooral als het om de wereldwijde kerk gaat. Mijn ogen zijn geopend voor de rijke geschiedenis en traditie van de orthodoxe, katholieke kerken en het brede palet aan protestantse kerken, maar ook het grote belang van samenwerking tussen die kerken. Deze kerken zijn volop aanwezig in de samenleving. Ik geniet erg van de diversiteit binnen de Protestantse Kerk. Ik vertel regelmatig (online) in gemeenten in Nederland over de projecten van Kerk in Actie en elke gemeente is weer anders.

Leren en groeien

Vanaf het allereerste moment had men alle vertrouwen in mij en dat heeft me enorm gemotiveerd in mijn werk voor de Protestantse Kerk. Zelfstandig werken wordt erg gewaardeerd, maar tegelijkertijd word je niet aan je lot overgelaten. Die combinatie vind ik fijn. Bij ingewikkelde kwesties zijn er altijd ‘sparring partners’ te vinden en wordt er met je meegedacht. De Protestantse Kerk moedigt me van harte aan om te leren en te groeien. Inmiddels heb ik mijn opleiding Missionair Werk afgerond en nu hoop ik me te gaan bekwamen in het Arabisch.

Ik voel me thuis bij de Protestantse Kerk. De wereld om ons heen is volop in verandering. Wat betekent dit voor de toekomst van de kerk? Over die vraag kun je hier volop meedenken, ieder vanuit zijn eigen expertise en ervaring. En daarnaast werk je samen met zeer gemotiveerde collega’s.

Kijk op protestantsekerk.nl/vacatures voor alle openstaande vacatures.

Lees ook: