Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

“We zullen de gastvrijheid van Moldavië nooit vergeten”

Toen het huis van Ivan en Valentina Scribitiko in het Oekraïnse Mikolajiv in puin werd geschoten konden ze niet anders dan vluchten. In buurland Moldavië vonden ze liefdevol onderdak. “We kunnen niet in woorden uitdrukken hoeveel deze mensen voor ons doen.”

Luchtaanvallen

Vijftig jaren lang was Mikolajiv hun thuis, Ivan en Valentina wilden er nooit meer weg. Maar de oorlog veranderde alles. Drie angstige maanden brachten Ivan (77) en Valentina (73) door in de kelder van hun flat om te schuilen voor de vele luchtaanvallen. Ivan: “Op een dag raakte een bom onze flat. Ons huis werd grotendeels verwoest. Dat maakte het voor ons onmogelijk om langer te blijven. We hadden niets meer.”

Zo welkom

Begin juni kwam het echtpaar per bus aan bij de Moldavische grens. “We wisten echt niet hoe het verder moest”, vervolgt Ivan. “Maar gelukkig ontmoetten we een vrijwilliger die ons vertelde dat wij bij dagcentrum Bethania in Tintareni onderdak konden krijgen. We voelen ons nog steeds gezegend dat we hier terecht kunnen. Wat kregen we een warm welkom en wat zijn we dankbaar voor de mensen hier die zo goed voor ons zorgen. We krijgen hier dagelijks eten, hebben een eigen kamer en zelfs de medicijnen voor mijn hartproblemen zijn geregeld. We blijven hopen dat we op een dag weer kunnen naar ons land, maar zullen de mensen hier nooit vergeten. Wat een liefde!”

Beelden van het verwoeste huis van Ivan en Valentina:

Grote nood

De christelijke organisatie Bethania, partner van Kerk in Actie, heeft 2 dagcentra voor kwetsbare kinderen en ouderen in de dorpen Tintareni en Bulboaca. De centra worden gerund door directeur Igor Kohaniuk en zijn vrouw Rodica. Toen de oorlog begon en Igor en Rodica hoorden over de vele wanhopige Oekraïners die op de vlucht waren, stelden ze direct hun hart en huis voor hen open. Rodica blikt terug op die eerste weken: “Er stonden ineens 40 vluchtelingen bij ons voor de deur. Ze hadden ook al hun huisdieren meegenomen. We hadden dus ook allerlei honden, katten en zelfs ratten te gast. In allerijl hebben we ruimtes klaargemaakt voor onze gasten.”

Steun van Kerk in Actie

Families uit de kerk waar Igor voorganger is schoten te hulp en kookten drie keer per dag voor de vluchtelingen. “We hadden eigenlijk helemaal geen financiële middelen om de  vluchtelingen op te vangen”, vertelt Rodica. “Gelukkig werden we al snel door Kerk in Actie benaderd met een vraag of er hulp nodig was en kregen we daarna snel een groot bedrag overgemaakt. Hierdoor konden we een voorraad levensmiddelen en hygiënematerialen inkopen.

Onzekere toekomst

De afgelopen weken waren Alexandr (61) en Nadejda (61) Scerbina bij Ivan en Valentina op bezoek. Zij konden niet vluchten uit Oekraïne, omdat ze allebei niet weg mochten van hun werkgevers. Ze waren twee weken te gast bij hun vrienden in Moldavië om bij te komen van alle heftige emoties. Alexandr: “We hebben angstige maanden achter de rug. Mikolajiv is een van de meest aangevallen steden in Oekraïne. Steeds als het luchtalarm afgaat, gaan we weer naar de schuilkelder. Er is zoveel onzekerheid.” Ook Ivan en Valentina hebben geen idee hoe hun toekomst eruit zal zien. Waar moet je heen als je huis er niet meer is? “We zijn dankbaar dat het hier bij Bethania zo goed toeven is, maar verder kijken durven we niet.”

Geef voor noodhulp Oekraïne

De oorlog in Oekraïne brengt nog altijd onbeschrijflijk leed met zich mee. Miljoenen mensen moesten noodgedwongen vluchten en verblijven ver van huis in onzekerheid over hun toekomst. Zij hebben onze steun ook nu hard nodig. Kerk in Actie ondersteunt het werk van de partners in Moldavië voor vluchtelingen uit Oekraïne zolang als het nodig is. Doe mee!

Geef voor noodhulp aan Oekraïense vluchtelingen

Over dit project

Door werkloosheid en armoede in Moldavië werkt een deel van de beroepsbevolking in het buitenland. Ouderen en kinderen blijven alleen achter. In de twee dagcentra van de christelijke organisatie Bethania krijgen kinderen een gezonde maaltijd en huiswerkbegeleiding en ouderen ontvangen zorg thuis.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Kinderen en ouderen worden gezien