Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

“We hopen dat de manier waarop we ons werk doen iets losmaakt bij mensen”

Op het platteland van Egypte is er veel armoede. Met een groot ontwikkelingsprogramma motiveert de Koptisch-Orthodoxe kerk - met hulp van Kerk in Actie - de dorpelingen zelf te werken aan een betere toekomst. In elk dorp werkt de kerk samen met de inwoners aan betere gezondheidszorg, onderwijs en werkgelegenheid. Maryam startte haar eigen recyclingsbedrijfje en dat veranderde haar leven voor altijd: “Ik kan nu zelf mijn gezin onderhouden en mijn kinderen naar school laten gaan!”

Woordvoerder Hanan Shnouda vertelt wat BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk doet: “BLESS wil de levensomstandigheden in arme dorpen verbeteren door economische ontwikkeling te stimuleren. Samen met de dorpsbewoners kijken we welke problemen er spelen en hoe we die kunnen aanpakken. Het kan gaan om bijvoorbeeld gezondheidszorg, onderwijs, jeugd, landbouw of huisvesting.”

Goede samenwerking met overheid

BLESS begeleidt de dorpen zo’n drie tot vijf jaar. Vrijwilligers uit het dorp zelf krijgen daarbij een belangrijke rol. “Mensen nemen nu eenmaal sneller iets aan van een bekende. De begeleiding stopt zodra het dorp de verdere ontwikkeling zelf kan oppakken.” Het mooie is: BLESS werkt goed samen met de overheid. “Het werk van de kerk wordt gewaardeerd omdat we opstaan tegen armoede. Veel zaken die de overheid wil verbeteren, pakken wij op.”

Eigen bedrijfje

Vrouwen in de dorpen worden gestimuleerd om zelf een bedrijfje te starten waarmee ze hun eigen inkomen kunnen verdienen, bijvoorbeeld door het maken van jam, soep of het zouten van vis. Waar nodig verstrekt BLESS hen een microkrediet. Hanan: “Hierdoor worden veel vrouwen economisch zelfstandig. En dat werkt door: want daardoor kunnen ook hun kinderen weer naar school, en kan de vrouw haar familie onderhouden. Een mooi voorbeeld hiervan is het verhaal van Maryam.”

Voor altijd veranderd

Maryam Moussa woont in het Egyptisch dorpje El-Maamareya, dat lange tijd te maken had met enorme milieuvervuiling. Inwoners gooiden huishoudelijk afval als papier, stof en plastic zomaar op straat en hadden geen idee van de schadelijke gevolgen voor milieu en leefomgeving. De Koptisch-Orthodoxe kerk startte er met hulp van Kerk in Actie een ontwikkelingsprogramma, waarbij dorpelingen leerden hun afval te hergebruiken. Na deze lessen begon Maryam haar eigen recyclingsbedrijfje. Enorme stapels afval in het dorp worden nu ingezet om papieren borden te maken, die ze gebruikt om gerechten te maken en verkopen. Van de kerk kreeg ze bovendien een microkrediet. Maryams leven is voor altijd veranderd: “Ik kan nu zelf mijn gezin onderhouden en mijn kinderen naar school laten gaan!”

Zelf geld verdienen

Daarnaast krijgen boeren training wanneer ze hun gewassen moeten zaaien en waar ze zaden kunnen kopen. “We leren ze hoe ze dat zelf kunnen doen en laten hen dat zien door voorbeeld-gewassen te planten, zoals groenten. Gewassen die de boeren helemaal niet gewend zijn en waar ze aanvankelijk een beetje wantrouwend tegenover staan. Zo kunnen ze zien hoe de gewassen groeien en hoe ze deze moeten verzorgen.” Boeren oogsten nu gewassen als rijst en aardappels, waar ze aanvankelijk geen heil in zagen. “Fruit is bijvoorbeeld ook iets waar ze eerst niet snel aan zouden beginnen, maar ook hier zien we verandering,” aldus Hanan. “Hier kunnen boeren namelijk geld in verdienen!”

Kracht van samenwerken

Een van de belangrijkste dingen die BLESS wil bereiken met haar programma´s: de kijk op dingen van mensen veranderen, zodat ze iets op een nieuwe, andere manier kunnen bezien. “Bijvoorbeeld hoe ze in de landbouw kunnen recyclen en compost kunnen gebruiken, het belang van schoon drinkwater, een gezonde leefomgeving. We veranderen hun manier van denken en laten ze zien wat de kracht van samenwerken is.”

Jaarlijks verleent BLESS honderden microkredieten. Mensen die eerst afhankelijk waren van liefdadigheid, verdienen nu hun eigen inkomen. Het succes van de microkredieten zorgt er ook nog eens voor dat jongeren zich minder snel genoodzaakt zien om hun dorp te verlaten en hun heil in de stad of het buitenland te zoeken. Juist dit aspect is voor Kerk in Actie een belangrijke motivatie om BLESS te steunen. “BLESS biedt hulp aan iedereen”, besluit Hanan. “We maken geen onderscheid in geloof. We spreken niet openlijk over ons christelijk geloof, maar we hopen dat de manier waarop we ons werk doen iets losmaakt bij mensen.”

Lees ook:

Over dit project

Op het platteland van Egypte is de armoede groot. De werkloosheid is enorm en inwoners hebben nauwelijks toekomstperspectief. BLESS, de diaconale organisatie van de Koptisch-Orthodoxe Kerk, wil de leefomstandigheden in arme dorpen verbeteren door economische ontwikkeling te stimuleren.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van De kerk staat op tegen armoede in het dorp