Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Vluchtelingen Lesbos op volle zee achtergelaten

Gammele tenten. Extreme kou of juist ondraaglijke hitte. Onveiligheid, gebrek aan schoon drinkwater, medicijnen en sanitaire voorzieningen. En misschien wel het ergst van alles: de uitzichtloosheid, het jarenlange, onzekere wachten. Dat is de realiteit waarin duizenden kinderen in Griekse vluchtelingenkampen opgroeien.

Koude tenten op Lesbos

De situatie is voor vluchtelingen die vastzitten op het Griekse eiland Lesbos nog steeds schrijnend. Alice Kleinschmidt van Borderline Lesbos, partner van Kerk in Actie, berichtte over een koude winter: “De winter was dit jaar erg koud, het is vreselijk om dan dag en nacht in een klein en licht tentje te moeten zitten aan zee, waar de wind huilt. Toch wonen er 9.500 vluchtelingen op het eiland, 85% van hen in kampen en bijna 7.000 van hen in een veel erger kamp aan zee met alles geïmproviseerd. Langzaamaan is er tenminste een beetje warm water, dus elk gezinslid kan één keer per week douchen. Er zijn geen verwarmingsapparaten toegestaan, want het elektriciteitsnet kan dat niet aan. Er waren al twee branden vanwege elektrische kortsluitingen, waarbij een zwangere vrouw gewond raakte.”

Verhaal gaat verder onder foto

Push-backs door Griekse kustwacht

Alice voelt zich verscheurd, omdat er regelmatig zeer gewelddadige push-backs plaatsvinden: die betreft niet alleen het tegenhouden van bootjes die vanuit Turkije naar Griekenland varen. Ook vluchtelingen die al op het eiland zijn worden opgepakt door gemaskerde mannen. Zelfs kleine kinderen worden weggesleurd na aankomst en in een reddingsvlot op volle zee achtergelaten

Eurocommissaris Johansson vindt dat Griekenland moet meer doen om het illegaal terugduwen of -brengen van asielzoekers naar Turkije te onderzoeken, zei ze maandag op de persconferentie met de Griekse migratieminister Mitarakis. Ook een coalitie van vooral Griekse vluchtelingenorganisaties deed een oproep om de push-backs te stoppen.

Europese lidstaten schieten tekort

Volgens Johansson en Mitirakis is de echte oplossing dat andere EU-lidstaten meer verantwoordelijkheid nemen en Griekenland niet met de asielzoekers laat zitten. Een gezamenlijk migratiebeleid is er nog lang. Vooral Duitsland heeft tot nu toe een flink aantal vluchtelingen overgenomen uit Griekenland. Nederland ving 100 mensen op, van wie 2 alleenreizende minderjarigen, volgens een recente Factsheet van de IOM.

Psychische schade

Ook onze partner Borderline Lesvos pleit al jaren voor een ruimhartige opvang in andere EU-landen. En ze onderschrijven de wens die bewoners uiten: Fatsoenlijk als mens te worden behandeld, in plaats van opgesloten te worden in een soort Europees Guantanamo Bay. Efthalia Pappa, die namens de Grieks Orthodoxe Kerk opkomt voor een betere behandeling van vluchtelingen, maakt zich grote zorgen over de psychische gevolgen op langere termijn. Een jonge vluchteling wilde absoluut niet dat iemand zou weten “wat ik hier op Samos heb meegemaakt, want ze zullen me verachten". Wat hier gebeurt dragen ze hun leven lang mee.

Verhaal gaat verder onder foto

Lichtpuntjes van betrokkenheid

Gelukkig zijn er in Nederland, juist ook in de kerken, veel mensen die zich betrokken weten bij de situatie op Lesbos. Zo besteedden de kerkelijke gemeenten in De Lier en Spijkenisse in de veertigdagentijd aandacht aan de vluchtelingenkinderen in Griekenland. En op een weiland in het Friese Morra werden op Goede Vrijdag maar liefst 4.222 poppen geplaatst. Elke pop staat symbool voor een vluchtelingenkind dat alleen reist. De poppen werden gemaakt door onder andere gezinnen, scholen, dorpen, wijken en kerken. Dankzij 3.000 poppenmakers heeft elk alleenreizend kind in Griekenland symbolisch een pop in Morra.

Gebed

Bright Richards, oprichter en directeur van New Dutch Connections, een organisatie die (ex-)vluchtelingen wil inspireren en motiveren om opnieuw in zichzelf te geloven, schreef een indrukwekkend persoonlijk gebed: “Het gebed van een vluchteling in een opvang als Moria. Geïnspireerd op mijn tijd in een vluchtelingenkamp in Liberia”:

Mijn God mijn God.
Waarom heb jij ons verlaten?
Waarom ben je zo ver weg?
Waarom verberg je je in deze moeilijke tijd?

Mensen verliezen hier alles: hun vrijheid, hun hoop, hun waardigheid. Ook zij hebben recht op een menswaardig bestaan. Daarom doe ik wat ik kan.
Alice Kleinschmidt, hulpverleenster op Lesbos

Petitie vluchtelingenkinderen Griekenland

Help minderjarige asielzoekers in de overvolle vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden. Roep uw plaatselijke politici en het kabinet op om kinderen naar Nederland over te laten komen en doe mee met de petitie.

Lees ook:

Andere verhalen