Ds. René de Reuver over veertigdagentijdcampagne 2017 van Kerk in Actie

Ds. René de Reuver over veertigdagentijdcampagne Kerk in Actie 2017: 'Ik vind het best een confronterend filmpje. Jezus verscheuren? Kan en mag dat zomaar?'

Hebt u het TV-spotje van Kerk in Actie gezien? Ik bedoel het filmpje waar iemand een poster met een afbeelding van Jezus in stukken scheurt. De snippers vallen op verschillende plekken neer. Ik vind het best een confronterend filmpje. Jezus verscheuren? Kan en mag dit zomaar? Hoe herkenbaar deze aarzeling ook, raakt juist dit niet aan het donkere geheim van deze Goede Vrijdag?

Een mens kan verscheurd raken. Zeker ook een gelovig mens. Bach verklankt dit meesterlijk in de Matteüspassion. Juist deze dramatiek maakt deze passiemuziek zo herkenbaar.

Petrus wordt verscheurd door verdriet als hij beseft om zijn eigen hachje te redden drie keer gezworen te hebben Jezus niet te kennen. De dertig zilverlingen branden Judas in de zak. Zijn deal verscheurt hem zo dat hij nog maar één uitweg ziet. Het verdriet om het lijden van Jezus verscheurt het moederhart van Maria.

Ook Jezus wordt verscheurd. Biddend tussen de olijfbomen van Getsemane. In de strijd tussen het volgen van gevoel of roeping? Een dag later aan het kruis. Niet dat Hem dit totaal onverwacht overvalt. Eerder had hij symbolisch in brood en wijn met zijn leerlingen al gedeeld dat Hij verscheurd zou worden. Bewust kiest Jezus hiervoor.

Hoe diep zwart deze dag ook is, het is Goede Vrijdag. Jezus deelt onze verscheurdheid door zichzelf te laten verscheuren. Door zijn leven te delen, tot zegen van anderen. Zoals Hij het brood nam, God dankt, het brak en deelde, zo deelt Hij op deze dag zichzelf. Anderen tot zegen.

‘Nu valt de nacht. Het is volbracht:
de Heer heeft heel zijn leven
voor het menselijk geslacht
in Gds hand gegeven.’