Doorgaan naar hoofdinhoud subline-curl

Tiener Loveness kan nu schoolgeld broertjes betalen

Loveness uit Zambia kent geen onbezorgde tienerjaren. Haar ouders zijn overleden aan aids. Zij moet nu voor haar broertjes en zusjes zorgen. Het lukte haar nauwelijks om naar de middelbare school te gaan.

Schulden en niet rondkomen

Ze vertelt over die moeilijke tijd: “Ik had geen studieboeken, voedsel, dekens en zo. Schoolgeld betalen was lastig. Ik verdiende wat geld met klussen op het land, maar dat was onvoldoende om rond te komen. Ik had nog veel schulden bij school. Ik wist niet hoe ik die terug kon betalen.”

Inkomsten door eigen bedrijfje

Door steun van Kerk in Actie en met hulp van de Zambiaanse kerken kreeg Loveness een verkooptraining en geld om bedrijfje te starten. Ze verkoopt nu huishoudelijke spullen en vertelt: “Het geld heeft me geholpen. Ik bestel allerlei spullen waar veel vraag naar is. Als ik mijn spullen verkoop lukt het me om eten te kopen voor alle drie de maaltijden per dag. Zelfs mijn gezondheid is behoorlijk verbeterd. En het lukt me zelfs om het schoolgeld voor mijn broertjes en zusjes te betalen.”

Maatjes om de jongerenen te steunen

Toch lost geld niet alles op voor de langere termijn. Daarom krijgen gemeenteleden en kerkleiders een training hoe ze maatje kunnen worden van kinderen als Loveness. Want er zijn nog 20.000 van dit soort gezinnen in Zambia met tieners als gezinshoofd.

Deze maatjes leerden hoe ze de kinderen het beste kunnen ondersteunen

In 2020 steunden 38 maatjes 45 kinderen

In 2020 werden er op 3 verschillende locaties 44 mensen getraind om te kijken naar alleenstaande kinderen tussen de 13 en 21 jaar, zoals Loveness. Zes mensen zagen na de training toch van de zorg af. De overige 38 hebben 45 kinderen onder hun hoede. Van deze groep kinderen zijn er 34 naar school en 11 aan het werk, zoals Loveness. Het gaat beduidend beter met deze kinderen nu ze financiële steun krijgen voor hun bedrijfje of onderwijs. Sommigen wonen erg ver van school en huren zelfs een ruimte dichtbij school, omdat het anders te ver lopen is, zoals William:

Door uw steun kunnen meer weeskinderen naar school en leren meer christenen in Zambia hoe ze het leven van deze kinderen kunnen verlichten. Dank u wel!

Kijk op: www.kerkinactie.nl/kinderenzambia.

Bekijk de film over Loveness:

Download deze film

Over dit project

Meer dan 20.000 gezinnen in Zambia zijn ouderloos. Gezinnen met kinderen onder de 18 als gezinshoofd. Lange tijd zorgden opa’s en oma’s voor deze kinderen, als hun ouders aan aids overleden. Maar als die ook overlijden staan veel weeskinderen er alleen voor. De Raad van Kerken in Zambia stimuleert kerken om naar deze kinderen om te kijken. Kerkleiders worden getraind en kinderen praktisch ondersteund.

Andere verhalen

Uit dit project

Blijf op de hoogte van Maatjes voor gezinnen zonder ouders