subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Marjam (60) uit Palestina leest de Bijbel: “Verhalen veranderen mij helemaal”

Marjam (60) komt uit een traditioneel christelijke familie uit Palestina, maar had de Bijbel nog weinig van binnen gezien, laat staan gelezen. Haar geloof stond op een laag pitje. Tot ze met haar vriendin Layla meeging naar een ochtendje bijbelstudie. Nu is Marjam een van de meest trouwe bezoeksters van de wekelijkse bijeenkomsten. “De Bijbel heeft me écht veranderd.”

Als kind werd ze christelijk opgevoed, maar het geloof van haar familie uitte zich eigenlijk alleen in uitgebreide familiemaaltijden met Kerst en Pasen. Toen ze ouder werd, raakte ze de gang naar kerk én haar geloof even kwijt. “Ik denk niet dat mijn beslissing mij van de kerk en van geloof af te wenden echt bewust gegaan is,” vertelt Marjam. “Het is iets wat erin sloop.”

Kerk compleet vergeten

Als jong meisje ging ze naar een katholieke school en kerkgang was daarbij meer een verplichting. “Toen ik van school ging, was die kerkgang gelijk voorbij. Ik vergat de kerk compleet.” Ze weet niet meer waarom dat gebeurde. “Geloofsdiscussies zijn er altijd in mijn land. Voor Palestijnen is geloof een deel van onze identiteit. Mensen staan altijd open voor gesprekken daarover. Het enige wat ik altijd uit moest leggen was waarom ik niet het moslimgeloof van de meerderheid in ons land aannam en waarom ik me niet wilde bekeren tot de islam.”

Mysterie van God

Christen-zijn was iets wat Marjam altijd gecompliceerd vond. “Hoe kon een eenvoudig persoon als ik, uit een klein dorp, het mysterie van God begrijpen?” Het leek Marjam onmogelijk het geloof te kunnen doorgronden en begrijpen.

Marjam zag dat bij haar buurvrouw en vriendin Layla het geloof wel degelijk een grote rol in haar leven speelt. “Layla leeft haar geloof echt uit, zonder dat ze evangeliseert. Ze kent veel verhalen uit de Bijbel en kan altijd wijze woorden uit de heilige schrift benoemen.” Toen Layla op een dag bij Marjam op bezoek was, weigerde ze het aanbod een kopje koffie te drinken. Ze had haast: ze wilde op tijd zijn bij de bijbelstudiebijeenkomst in de kerk. “Ze vroeg niet of ik meeging, maar op de een of andere manier nodigde ik mezelf uit met haar mee te gaan,” blikt Marjam terug. “Ik weet niet meer wat me bewoog om mee te gaan. Misschien om Layla te plagen, of wellicht om jeugdherinneringen op te halen.”

“Hoe kon een eenvoudig persoon als ik het mysterie van God begrijpen?”

Jezus als voorbeeld

Marjam is nu - op 60 jarige leeftijd - enthousiast lid van de bijbelstudiegroep van Sabeel. “Wat ik het meest waardeer in deze bijeenkomsten? Ze zijn informeel, eenvoudig en sluiten goed aan bij de dagelijkse realiteit van mijn leven.” De bijbelstudies veranderden haar leven. “Ik zeg niet dat ik nu een heilige of theoloog ben geworden en net zo goed als Layla uit de Bijbel kan citeren, maar ik voel me echt ten goede veranderd. Iedere week lezen we verhalen over Jezus en Hij is mijn grote voorbeeld! Tijdens de bijbelstudies is er ruimte voor zowel discussie als vriendschap: het is prachtig én uitdagend tegelijk!”

Tekst gaat verder onder foto

Op de foto: bijbelkringleiders die door Sabeel zijn getraind

De roeping van de kerk

Kerk in Actie ondersteunt het toerustingswerk onder Palestijnse christenen, o.a. door het gezamenlijke bijbelstudieprogramma van Sabeel met de Evangelisch Lutherse Kerk, als onderdeel van drie verschillende en gelijkwaardige roepingen van de Protestantse Kerk.

• de roeping om gestalte te geven aan de onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël;
  • de diaconale roeping om solidair te zijn met hen die lijden onder onrecht, verdrukking en geweld;
  • de oecumenische roeping om de eenheid, de gemeenschap en de samenwerking te zoeken en te bevorderen met andere christenen, inclusief Palestijnse christenen.

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Foto: Unsplash.com