Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Ruud van den Broek: “Het schip op koers houden, dat regelen wij bij Financiën”

Als teamleider Finance & Control hield Ruud van den Broek (60) tot 2017 het huishoudboekje van de Protestantse Kerk op orde. Nu houdt hij toezicht op en adviseert hij gemeenten en diaconieën over toekomstgericht (financieel) beheer. “Als inkomsten en uitgaven in balans zijn, blijft het schip op koers.” 

  • havo en vwo, daarna boekhoudkundige opleiding op hbo-niveau (SPD 1 en 2)
  • aansluitend een controllersopleiding (HOFAM), later gevolgd door een managementopleiding 
  • sinds 2005 werkzaam bij dienstenorganisatie Protestantse Kerk, eerst als hoofd Finance & Control, vervolgens manager van het Shared Service Center en nu als coördinator team Financiële Ondersteuning en Beheerszaken 

Kans pakken

Werken in maatschappelijk relevante sectoren stond altijd al op mijn verlanglijstje. Toen ik in 2005 de advertentie zag waarin de Protestantse Kerk op zoek was naar een ‘hoofd Financiën & Control’ pakte ik mijn kans. Ik solliciteerde en werd na een pittige sollicitatieronde aangenomen. In die tijd kon de directie nog uit 250 kandidaten kiezen!

Werk aan de winkel

Mijn rol bij Finance & Control zag ik vooral als het op koers houden van het schip van de organisatie. Ook bij een kerkelijk ‘bedrijf’ als het onze is het belangrijk dat inkomsten en uitgaven in balans zijn. Ik maakte een vliegende start bij de dienstenorganisatie: we maakten een duidelijke structuur voor rapportage en verantwoording, we haalden het CBF-keurmerk voor Kerk in Actie binnen en werkten aan een groot ledenregistratiesysteem. Er was werk aan de winkel. 

Alle mogelijkheden

In 2017 werd ik getroffen door een zwaar herseninfarct. Hierdoor kon ik een tijd niet werken. De dienstenorganisatie en de collega’s boden me alle mogelijkheden om langzaam te reïntegreren. Daar ben ik ze tot vandaag dankbaar voor. 

Breed takenpakket

In mijn huidige functie als coördinator van het team Financiële Ondersteuning en Beheerszaken stuur ik onder andere het Bureau Steunverlening aan. Het beoordeelt subsidieaanvragen van verschillende fondsen binnen de Protestantse Kerk. Ons team kun je het beste omschrijven als generalistisch. Mijn collega’s en ik hebben een breed takenpakket, en daar houd ik van. We moeten van veel dingen kennis hebben, zowel fiscaal, juridisch als financieel. 

Plezier in je werk

Ik vind het heel belangrijk dat mensen zich in hun werk kunnen ontwikkelen. Plezier in je werk is een wezenlijke voorwaarde om het goed te hebben met elkaar. De dienstenorganisatie biedt volop mogelijkheden voor opleidingen en trainingen. Bovendien zijn er doorgroeimogelijkheden, ook in de financiële tak van de organisatie. 

Grotere plaatje

Als je inhoudelijk gedreven én vanuit je geloof aan de slag wilt, dan kom je bij de dienstenorganisatie als geroepen. Je werkt met bevlogen collega’s die samenwerken hoog in het vaandel hebben. Ook in het vakgebied van kerkbeheer en financiën kun je echt iets betekenen voor de kerk!

Kijken of er ook een vacature voor jou is bij de Protestantse Kerk? Check het op protestantsekerk.nl/vacatures.

Lees hoe Wessel Nijholt zich geroepen voelt als projectleider bij de dienstenorganisatie: