subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Wat gerbera's met Pinksteren te maken hebben

Emeritus predikant en tv-presentator Jos van Oord is in de weken voor Pinksteren getuige van de totstandkoming van een pinkstermozaïek van vijfduizend gerbera's. Hij ontdekt een mooie symboliek: gerbera's draaien zich naar de zon toe. "Is dat niet dé taak van geloofsbewegingen: om je te helpen je naar de zon te keren?"

Presentator Jos van Oord blogt over zijn ontmoetingen tijdens de draaidagen voor de pinksterviering van Met hart en ziel.De Met hart en ziel pinksterviering is te zien op zaterdag 8 juni om 17.10 uur op NPO2. In elke aflevering werd stilgestaan bij één van de onderdelen daarvan. In deze aflevering van de serie: een bezoekje aan vijfduizend gerbera's.

Ik vond het een ware belevenis om door de kassen van Rijnsburg te lopen tussen duizenden gerbera’s. Het fascineerde mij: die grote banen van kleuren, rood, wit, oranje, geel. En overal mensen die de bloemen plukten en in manden deden. Daarna kwamen ze op de lopende band en even later zaten ze in bosjes van acht of tien stuks. En weer een paar uur later zaten honderden van die bosjes in de vrachtauto op weg naar de veiling of naar het buitenland.*

De zaterdag daarna ging ik in mijn winkelstraatje naar de bakker en de boekhandel. En kreeg als verrassing bij beide winkels een bosje… gerbera’s. Wat toevallig. De middenstanders vierden een feestje en trakteerden. Bij het in ontvangst nemen van de bosjes dacht ik aan de manager van de kwekerij. Ik vroeg hem wat hij had met de gerbera. "Is het je weleens opgevallen dat als een kind een bloem tekent, dit in de vorm van de gerbera is?" zei hij. De kracht van de bloem is de eenvoud. En zo is het.

De gerbera staat bekend als geboortebloem. Misschien wel doordat de kleuren zo vrolijk zijn. En ze trekken bijen aan. De gerbera’s staan voor onschuld en puurheid. En, zei de manager mij, ze draaien naar de zon toe.

Dat sprak mij aan. Ik mijmerde er over door. Wat een prachtige keuze om met meer dan vijfduizend gerbera’s een pinkstermozaïek te maken! Is dat niet dé taak van geloofsbewegingen: om je te helpen je naar de zon te keren? Zodat je de warmte van de scheppingskracht ervaart. En jij je gedragen mag weten door dat grote warme Licht?

Met Pinksteren kunt u die gerbera-mozaïek in de kerk van Bolsward zien. We vieren dan onze eigen geboorte opnieuw: dat we er mogen zijn, dat die warmtebron, de Zon, er is. Daar horen geboortebloemen bij: de gerbera’s!

*Jaarlijks worden in Nederland wel 900 miljoen gerbera’s geproduceerd met 600 verschillende variëteiten in kleuren, vormen en maten. Een populaire dame dus!

Foto's: Broerekerk te Bolsward (KRO-NCRV)