Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde
subline-curl
Abonneer gratis op Petrus Magazine

Petrus en Cornelius: een ontmoeting die je ogen opent

Vandaag spreekt ds. Marleen Blootens in Met hart en ziel over de ontmoeting tussen Petrus en Cornelius (Handelingen 10).

(Scroll naar beneden voor de tekst van de meditatie)

"Hoe ga je om met iemand die anders is dan jij? Welke ontmoeting ben jij nooit vergeten? Misschien wel een gesprek dat toevallig leek, maar dat je je nog heel goed herinnert, omdat het een ontmoeting was die jou heeft veranderd.

Dat overkwam ook Petrus, die blijvend verandert door de ontmoeting met de Romein Cornelius. Wat heeft dit verhaal ons te zeggen?"

Bekijk hier het hele lied 'Jezus roept hier mensen samen', gezongen door Charly Luske (+ toelichting):

Meditatie: Welke bijzondere ontmoeting ben jij nooit vergeten? 


Een gesprek dat toevallig leek, maar dat je je nog heel goed herinnert? Een ontmoeting die jou heeft veranderd, die je met nieuwe ogen naar jezelf en je omgeving heeft leren kijken?

Het was kort na de terroristische aanslag in Brussel. We waren als buurvrouwen bij elkaar. Vier moslima’s en vier christenen. Eén van de moslima’s vertelde ons hoe ze soms zorgen had over haar zoon. Hij zou toch niet ook ooit radicaliseren? Ze deed er alles aan om haar geloof aan hem uit te leggen. Niet een geloof dat geweld goedkeurt, maar een geloof dat haar energie geeft om vrouwen te helpen om zelf hun geld te verdienen. Zij opende onze ogen – we bleken, hoe verschillend ons geloof soms is, ook op elkaar te lijken: moeders die hun geloof willen doorgeven en het goede willen voor familie en buurt.

Op een dag stuurt de Romeinse hoofdman Cornelius een paar mannen naar Petrus om hem uit te nodigen in zijn huis. De nacht voorafgaand aan deze uitnodiging heeft Petrus een visioen gehad. Daarin heeft God hem uitgelegd dat hij alles mag eten wat hij ziet. Voor Petrus, gepokt en gemazeld in de synagoge, is dat een verwarrende boodschap. Zijn geloof hangt samen met duidelijke regels: wat rein en onrein is, over wie er wél bij hoort en wie niet. Over hoe het hoort en hoe niet.

En op bezoek gaan bij een Romein? Dat dóe je niet!

Maar wat blijkt als Petrus hem ontmoet? Cornelius is gegrepen door het evangelie. Hij gelooft als een christen, ook al leeft hij als een heiden. Cornelius leeft in ontzag voor God en handelt rechtvaardig.

Door deze ontmoeting begrijpt Petrus dat God geen onderscheid maakt tussen mensen. Petrus leert zien dat God zich het lot aantrekt van iedereen, uit welk volk dan ook. Petrus’ ogen worden geopend voor de grenzeloze ruimte van Gods Geest doordat hij het aandurft om zijn eigen grenzen over te gaan.

In onze samenleving lijken de scheidslijnen tussen mensen steeds scherper te worden. Tussen mensen met veel of weinig geld. Tussen mensen met een verschillende herkomst. Tussen gelovig en ongelovig. 

Het evangelie daagt je uit om die grenzen over te gaan en je te laten raken door de ontmoeting met iemand die je ogen opnieuw opent voor jezelf of voor God.

Luister Lied 975 'Jezus roept hier mensen samen', gezongen door Charly Luske

Elke week het beste van Petrus online

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Marloes Kamer, KRO-NCRV

Was deze informatie zinvol?
We hebben je feedback ontvangen, dankuwel!

Om deze pagina verder te verbeteren zijn wij benieuwd waarom u deze pagina wel of niet zinvol vond. U kunt ons helpen door de onderstaande vragen in te vullen.

Mogen we je contactgegevens voor eventuele verdere vragen? (niet verplicht)