Palestijnse Said: “Ik wist amper wat er in de Bijbel stond”

Ik zit op de bank bij de familie Sahoeri in Jalama, een dorpje met zo’n 2000 inwoners in het uiterste noorden van de Westelijke Jordaanoever. Vader Said, moeder Reem en hun twee kinderen ontvangen ons op deze vrije zaterdagmiddag hartelijk.

Aan de muur hangt een afbeelding van de Heilige Maria met een rozenkrans eromheen gedrapeerd. Said is leraar Engels en werkt in de nabijgelegen stad Jenin. Het katholieke gezin is één van de weinige christelijke families in het dorp. Af en toe komt er een priester van middelbare leeftijd op bezoek om voor te gaan in de dienst.

Bijbel en jongeren

Said begint te vertellen: “Ik groeide op in een christelijk gezin, maar op de vragen van mijn moslimburen moest ik vaak het antwoord schuldig blijven. Ik wilde meer weten over mijn eigen geloof. Via een Arabische christelijke satellietzender luisterde ik naar preken van voorgangers. Het nadeel van televisie is alleen dat je geen vragen terug kunt stellen.” Een christelijke vriend bood uitkomst. “Ik heb nu iets veel beters!” zegt hij verrukt. Said verlaat de woonkamer en komt algauw terug met een klein apparaatje. Het is een audiobijbel, legt hij trots uit, gekregen via het Bijbelgenootschap. “Ik ben niet zo’n lezer, dus deze audiobijbel is ideaal. Voor het eerst ging de Bijbel echt voor mij open. Dat gunde ik anderen ook!” Vanuit die gedachte volgde Said een training voor bijbelkringleiders in Bethlehem. Met een tas vol materialen kwam hij thuis. Nu leidt hij een bijbelkring voor jongeren. Trots laat hij op zijn telefoon de foto’s zien.

Aan het eind van de middag reizen we verder naar Tubas, een stad in het noordoosten van de Westelijke Jordaanoever met zo’n 16.000 inwoners. Het is ondertussen donker geworden. We komen aan bij een kleine Grieks-orthodoxe kerk en worden hartelijk ontvangen door de koster (zie foto). In korte tijd vult het kerkje zich met gemeenteleden en de kopjes met Arabische koffie. Eén van hen is Victor (zie foto), die een bijbelkring voor tieners leidt. Hij is begin twintig en pas verloofd. Zijn vriendin is er ook. “Af en toe komt er hier wel een priester, maar deze is al oud en zijn preken weinig inspirerend,” vertelt hij. Al snel wordt me echter duidelijk dat het gemeenteleven hier niet van een oude priester afhankelijk is. Tijdens de koffie ontstaat het idee om een bijbelkring voor vrouwen te starten. Waarom zou Bijbellezen alleen iets voor tieners zijn?

Een plek van hoop

Heeft het christendom nog wel een toekomst in het Heilige Land? Het is een vraag die veel Palestijnse christenen bezighoudt. Het aantal christenen is de afgelopen eeuw drastisch afgenomen. Was in 1922, tijdens het Brits mandaat, nog 10% van de bevolking christen, nu is dat percentage gereduceerd tot 1,5%. Veel christenen, met name jongeren, besluiten te emigreren door de uitzichtloze situatie van het conflict en de slechte economische omstandigheden. De kerken krimpen en er is een ernstig tekort aan goede leiders. Genoeg reden dus tot zorg. Tegelijkertijd stemt deze dag me hoopvol. Ik zie gewone mannen en vrouwen opstaan, die gesterkt in hun geloof, de kerk weer een plek van hoop laten zijn.

Kerk in Actie ondersteunt het toerustingswerk onder Palestijnse christenen, o.a. door het gezamenlijke bijbelstudieprogramma van Sabeel met de Evangelisch Lutherse Kerk.

Dit artikel is onderdeel van een serie over de drie verschillende en gelijkwaardige roepingen van de Protestantse Kerk.

• de roeping om gestalte te geven aan de onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël;
  • de diaconale roeping om solidair te zijn met hen die lijden onder onrecht, verdrukking en geweld;
  • de oecumenische roeping om de eenheid, de gemeenschap en de samenwerking te zoeken en te bevorderen met andere christenen, inclusief Palestijnse christenen.

Foto: de Grieks-orthodoxe kerk van Tubas. Rechts op de foto Victor. De kleine man links op de foto is de koster uit het verhaal